Svenska: Grammatik, åk 5

Årskurs: 5
Ämnen: Svenska
Periodlängd: 1 vecka plus 2 löptimmar
Författad av: Maria Dammeyer

planering

Vi ägnar veckan åt att förstå satsdelar och ordföljd samt tempus.

Varje morgon som rytmisk upptakt: Öva handstil - skrivstil. Dikter och ordspråk som diktamen.

Måndag: Öva handstilen. Grammatiköversikt - vad är ordklasser och vad är satsdelar. På svenska löptimmen fortsätter vi med praktiska övningar.

Tisdag: Öva handstilen. Satsdelar - genomgång på tavlan. Dramaövningar i grupp inför klassen. Hur visar jag att jag spelar, sover eller sjunger? Hur visar jag att jag är subjekt eller objekt? Kan gruppens olika satsdelar byta plats och vad händer då med meningen ni spelar upp i er scen? Blir tydligt för klassen vad som händer med ordföljden när eleverna i gruppen byter plats.

Onsdag: Öva handstilen. Satsdelar - övningar på papper. Öva på scenen om satsdelar - i grupper.

Tempus på löptimmen. Övning: att göra en egen bildserie med pratbubblor som visar verbens tidsformer.

Torsdag: Öva handstilen. Huvudsatser och bisatser. Tempus.

Fredag: Litet grammatikprov - att kunna ta ut satsdelar. Spela upp den scen gruppen övat in, för klassen.

Perioden bearbetar följande centrala innehåll

Ur En väg till frihet

  • Handstil samt att skriva, disponera och redigera texter för hand och med hjälp av dator. Eleverna kan t.ex. först i grupp och sedan självständigt arbeta med redigering av texter.

  • Språkets struktur med meningsbyggnad, huvudsatser, bisatser, stavningsregler, skiljetecken, ords böjningsformer och ordklasser. Textuppbyggnad med hjälp av sambandsord.

övningsmoment

Se dagsplanering.

Eleven prövas mot följande kunskapskrav

Ur Lgr11

Eleven kan skriva olika slags texter med begripligt innehåll och i huvudsak fungerande struktur samt viss språklig variation. I texterna använder eleven grundläggande regler för stavning, skiljetecken och språkriktighet med viss säkerhet. De berättande texter eleven skriver innehåller enkla gestaltande beskrivningar och enkel handling. Genom att kombinera text med olika estetiska uttryck så att de samspelar på ett i huvudsak fungerande sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap. Dessutom kan eleven ge enkla omdömen om texters innehåll och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet och kvalitet på ett i huvudsak fungerande sätt.

Hur prövas eleven mot kunskapskraven

Genom korta egna texter samt prov.