Svenska: Grammatik och litteratur, åk 5
Årskurs: 5
Ämnen: Svenska
Periodlängd: 3 veckor
Författad av: Elin Solman-Good
planering
Vecka 1
Dag 1 - Introduktion perioden. Gå igenom innehåll, upplägg, förväntningar. Förklara nivåer enkla, relativt väl utvecklade, väl utvecklade resonemang. Måla bakgrund. Kapitel 9, Kensukes rike inkl läsförståelsefrågor. Läs i par, svar i par.
Dag 2 - Genomgång språkets struktur – huvudsats/bisats. Kapitel 10, Kensukes rike inkl läsförståelsefrågor. Läs och svara i par.
Dag 3 - Några betydelsefulla poeter. Typiska språkliga drag inom poesin. Skriva dikter med naturtema. Haiku.
Dag 4 - Några betydelsefulla poeter. Typiska språkliga drag inom poesin. Metaforer och liknelser. Skriva dikter med metaforer och liknelser.
Dag 5 - Välj fråga från Alla frågar sig varför av Eva Susso. Sokratiska samtal i grupper.
Vecka 2
Dag 6 - Skriva dikter baserade på frågan. Renskriva dikter tema natur, metaforer/liknelser/filosofi.
Dag 7 - Förbered besök av Eva Susso.
Dag 8 - Presentation av några betydelsefulla författare. Läs bokrecensioner och gå igenom typiska drag.
Dag 9 - Presentation av några betydelsefulla författare. Läs bokrecensioner. Gå igenom typiska drag och förbered egna recensioner om Kensukes rike. Checklista – info om författaren, genren, citat för att understödja resonemang.
Dag 10 - Skriva egna recensioner av Kensukes rike.
Vecka 3
Dag 11 - Drama. Typiska språkliga drag inom drama. Titta på en kort pjäs.
Dag 12 - Genomgång verbets tempus. Hur är effekten med olika tempus. Övningar. Börja arbeta med kort dramatisering av scen ur Kensukes rike. Använd boken och korrekta citat.
Dag 13 - Genomgång av substantivets artiklar. Hur är effekten med bestämd/obestämd form? Övningar. Fortsätt dramatiseringen.
Dag 14 - Genomgång av adjektivets komparation. Hur är effekten med komparativ, superlativ? Övningar. Fortsätt dramatiseringen.
Dag 15 - Prov, göra färdigt.
Perioden bearbetar följande centrala innehåll
Ur En väg till frihet
Gemensamt läsprojekt innefattande hemuppgifter, läsning och skrivande, enskilt och i grupp, t.ex. läses olika noveller.
Träning i att skriva bokreferat/textanalys enskiltoch redovisa innehållet i form av en muntlig presentation.
Träna sökläsning av skönlitterär text.
Undervisning om språkets struktur med ordklasser, morfologi, meningsbyggnad, huvudsatser och bisatser. Stavningsregler och skiljetecken. Textuppbyggnad med hjälp av bindeord.
Berättande texter och poetiska texter för barn och unga från olika tider från Sverige, Norden och övriga världen. Texter i form av skönlitteratur, lyrik, dramatik, sagor och myter som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor.
Textkomposition (inledning, genomförande, avslutning), olika stilmarkörer i en text. Vanliga svårstavade ord, skillnaden mellan faktatext, beskrivande och instruerande text, skiljetecken och förkortningar samt huvuddrag i olika genrer.
övningsmoment
Arbete med läsförståelsefrågor utifrån Kensukes rike.
Samtal i grupper.
Skriva dikter.
Grammatikövningar: Verb, substantiv, adjektiv.
Dramatisering av scen från Kensukes rike.
Eleven prövas mot följande kunskapskrav
Ur Lgr11
Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter för barn och ungdomar med mycket gott flyt genom att använda lässtrategier på ett ändamålsenligt och effektivt sätt. Genom att göra välutvecklade sammanfattningar av olika texters innehåll och kom- mentera centrala delar med god koppling till sammanhanget visar eleven mycket god läsförståelse. Dessutom kan eleven, utifrån egna erfarenheter, tolka och föra välutveck- lade och väl underbyggda resonemang om tydligt framträdande budskap i olika verk samt på ett välutvecklat sätt beskriva sin upplevelse av läsningen.
Eleven kan skriva olika slags texter med tydligt innehåll och väl fungerande struktur samt god språklig variation. I texterna använder eleven grundläggande regler för stavning, skiljetecken och språkriktighet med god säkerhet.
Hur prövas eleven mot kunskapskraven
Elevernas dikter.
Recension Kensukes rike.
Prov skrivregler.