Morgonperioder Temaplaneringar åk 6-12 Andra ämnen

Svenska: Hålla tal, åk 7

Årskurs: 7
Ämnen: Svenska
Antal lektioner: Ca 5 veckor
Författad av: Elin Solman Good

planering

Introduktion:

Människan har ett stort behov av positiv bekräftelse för att må bra och utvecklas. Negativ uppmärksamhet får motsatt effekt. Du ska hålla ett tal om hur en människa (eller dig själv) påverkas av positiv, negativ eller ingen uppmärksamhet. Du får använda egna erfarenheter (det som hänt dig privat och i skolan) och/eller resonera på ett allmänt plan. Du ska göra kopplingar till den litteratur du läst. Talet ska publiceras i det tänkta radioprogrammet ”Ungdomar talar om bekräftelse”.

  • Om du väljer det personliga spåret. Någon som betytt mycket för dig? Någon person som har eller haft negativ inverkan? Människors betydelse i ditt liv? Några speciella händelser som påverkat dig? Framtiden?

  • Om du väljer det mer generella spåret. Hur ser en bra uppväxt ut? Hur ser en dålig uppväxt ut? Hur ska föräldrar bemöta sina barn? Hur får ungdomar bekräftelse från annat håll (t ex kompisar, ledare, lärare, facebook)? Vad kan olika uppväxt (och bekräftelse) få för konsekvenser?

  • Förslag på innehåll i ditt tal: Konsekvenser av positiv/negativ uppmärksamhet, alla vill bli omtyckta/passa in/duga, bekräftelse av kompisar, bekräftelse av föräldrar, bekräftelse av skolan/lärare, Internet (kommentarer, likes, bilder), förväntningar på hur du ska vara i olika sammanhang (med kompisar, föräldrar, lärare, nätet), någon person du vill hylla.

Gör så här:

  • Fundera på innehållet: Vad vill du berätta? Varför då? Exempel?

  • Gör ett grovmanus (t ex mindmap eller listor i punktform).

  • Kopplingar till litteraturen.

  • Skriv ditt tal!

  • Fundera på ordval och retoriska grepp (frågor, liknelser, anafor).

  • Spela in. Tänk på tempo, intonation och pauser.

  • Talets längd ca 5-7 minuter.

  • Du kan lägga till en melodisnutt före och efter talet, samt introducera talet.

Vecka 1 

Lektion 1: Intro. Gå igenom upplägg. Skriva ett tal om bekräftelse. Vad innebär bekräftelse? Hur får vi det och varför behövs det? För mycket/för lite? EPA. Läs utdrag ur En komikers uppväxt.

Lektion 2: Påminn om Det osynliga barnet, Eldens hemlighet. Läs Elins tal till pappa. Diskutera enligt EPA, inferenser och kopplingar. Vem är din förebild? Vem skulle du vilja tacka?

Vecka 2 

Lektion 1: Lyssna på Kristian Gidlunds tal till sitt ofödda barn http://youtu.be/gIXz6MkrHRE?t=34m19s. Gå igenom viktiga delar och visa hur ett tal kan byggas upp.

Lektion 2: Läs ur Ordets konst. Påminn om Martin Luther King och Greta Thunberg som vi lyssnat på förut. Berätta om retoriska figurer och låt eleverna enskilt och parvis hitta på egna små texter till varje figur. Lyft elevexempel i helklass.

Vecka 3 

Lektion 1: Självständigt arbete.

Lektion 2: Självständigt arbete.

Vecka 4

Lektion 1: Självständigt arbete.

Lektion 2: Spela in talet.

Vecka 5

Lektion 1 och 2: Lyssna på talen.

Perioden bearbetar följande centrala innehåll

Ur En väg till frihet

  • Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnen hämtade från skola och samhällsliv. Anpassning av språk, innehåll och disposition till syfte och mottagare. Olika hjälpmedel, till exempel digitala medier och verktyg, för att planera och genomföra muntliga presentationer.

övningsmoment

Samla information, förbereda, genomföra ett tal. Lyssna och ge feed-back.

Eleven prövas mot följande kunskapskrav

Ur Lgr11

Eleven kan skriva olika slags texter med god språklig variation, välutvecklad textbindning samt väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer. Dessutom kan eleven förbereda och genomföra välutvecklade muntliga redogörelser med väl fungerande struktur och innehåll och god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.

Hur prövas eleven mot kunskapskraven

Samla information, förbereda, genomföra ett tal. Lyssna och ge feed-back.