Svenska, åk 2
Årskurs: 2
Ämnen: Svenska
Periodlängd: 3 veckor
Författad av: Johan Almsén
planering
Vecka 1
Skapa ramberättelse i grupper, utifrån givna eller egna bilder. Skriv novell i grupp utifrån ramberättelsen. Förstärk berättelsen med nya bilder.
Vecka 2
Återblicka, reflektera: lätt/svårt/lärdomar. Skapa gemensam ramberättelse. Skriva novell individuellt utifrån ramberättelsen. Förstärk berättelsen med egna bilder.
Vecka 3
Lästräning på varandras texter. Respons på varandras texter. Eventuell revidering av noveller.
Bildmaterial kan med fördel hämtas från perioderna om fabler och legender.
Perioden bearbetar följande centrala innehåll
Ur En väg till frihet
Svenska:
Språkets struktur med stor och liten bokstav, punkt, frågetecken och utropstecken samt stavningsregler för vanligt förekommande ord i elevnära texter. Skrivträning av egna noveller utifrån en given ramberättelse. Lästräning genom att läsa egna och andras texter, korta berättelser. Genom att
kombinera sina texter med bilder kan eleven förtydliga och förstärka sina budskap. Dessutom kan eleven utifrån givna frågor ge enkla omdömen om sina egna och andras texter samt utifrån respons bearbeta och förtydliga sina texter på ett enkelt sätt.
Bild:
Samtal och enkla analyser kring det klassen gjort tillsammans, eleverna uppmuntras till att berätta hur de gjort och tänkt.
övningsmoment
Skapa ramberättelse i grupp.
Skriva novell i grupp.
Rita nya bilder till berättelsen.
Gemensam reflektion runt arbetsprocessen.
Lästräna och ge respons på andras texter.
Revidera egen text efter respons.
Eleven prövas mot följande kunskapskrav
Ur Lgr11
Eleven kan skriva enkla texter med läslig handstil och på dator. I texterna kan eleven använda stor bokstav, punkt och frågetecken samt stava ord som eleven själv ofta använder och som är vanligt förekommande i elevnära texter. De berättande texter eleven skriver har tydlig inledning, handling och avslutning.
Genom att kombinera sina texter med bilder kan eleven förtydliga och förstärka sina budskap. Dessutom kan eleven utifrån givna frågor ge enkla omdömen om sina egna och andras texter samt utifrån respons bearbeta och förtydliga sina texter på ett enkelt sätt.
Eleven kan samtala om elevnära frågor och ämnen genom att ställa frågor, ge kom- mentarer och framföra egna åsikter.
Hur prövas eleven mot kunskapskraven
Redovisning i text och bild i individuell skrivbok.
Deltagande i gruppsamtal (dokumenteras av läraren).
Respons på andra elevers texter och revidering av egen text utifrån andras respons.