Svenska, åk 6
Årskurs: 6
Ämnen: Svenska
Periodlängd: 2 periodveckor
Författad av: Linda Hjortborg efter idé av Marja Ros-Pehrson
planering
Eleverna kommer att skapa ett hotellrum och skriva en kort bok om Hotellet.
Boken kommer att innehålla fyra kapitel:
Gästen-incheckningen
Rummet
Upptäckten!
Utcheckningen
Eleverna får träna sig i att använda nya ord. Använd Tips-listor och Synonymordlistor.
Dag 1 - Hotellrummet ska byggas av skokartonger. Varje elev har sitt eget rum i det stora hotellet. Där utspelar sig deras novell. Första dagen bygger alla sitt hotellrum. Viktigt att något ska finnas dolt i rummet. Tänk på att även göra ett fönster.
Dag 2 - Hotellrummet byggs klart. Klassen sätter samman rummen till ett hotell!
Dag 3 - Skrivuppgift 1 - Gästen
Vem är din huvudperson? Har din huvudperson rest långt? Vilket humör/vilken känsla har din HP inför att komma till hotellet? Varför är hen där? Beskriv huvudpersonens utseende, kläder och ev. attribut. Din berättelse börjar med att gästen checkar in på hotellet.
Skrivtid ca 30 minuter.
Renskriv därefter på linjerat papper eller dator, ca 15 min.
Dag 4 - Skrivuppgift 2 - Rummet
Hur uppfattar din huvudperson rummet? Vad ser personen först när hen kliver in? Vilka möbler finns i rummet? Färger? Någon doft? Ljud? Huvudpersonen går fram till fönstret. Beskriv utsikten som huvudpersonen ser. Avsluta kapitlet med att huvudpersonen gör något, t. ex. packar upp, tar ett bad, packar upp sin dator, beställer room service eller går och lägger sig. Du behöver inte låsa dig vid hur ditt hotellrum blev, hitta på fritt om du hellre vill det!
Skrivtid ca 40 min.
Renskriv på linjerat papper eller dator, ca 20 min.
Dag 5 - Uppläsning och bearbetning av texter.
Dag 6 - Skrivuppgift 3 - Upptäckten!
Vad gör huvudpersonen? Går och lägger sig? Sover? Sitter och arbetar? Just vaknat? Din huvudperson ska i detta kapitel upptäcka det dolda i rummet! Hur går det till? Vad händer? Kom ihåg att beskriva huvudpersonens känslor! Avsluta kapitlet men tänk på att berättelsen ännu inte är slut.
Skrivtid ca 30 min. Respons på texten. Arbete i par.
Dag 7 - Skrivuppgift 3 fortsätter.
Läsning och fortsatt respons. Skriv rent! Ev påbörja nästa dags uppgift uppgift.
Dag 8 - Skrivuppgift 4 - Utcheckningen
Dags för huvudpersonen att checka ut. Kommer huvudpersonen att avslöja för receptionisten om vad som hänt på rummet? Kommer hen bevara detta som en hemlighet? Gå till tidningarna? Eller visar det sig att receptionisten redan vet...? Det är dags att avsluta din berättelse om hotellet. Ska det vara ett tydligt eller ett öppet slut? Vem vet? Det bestämmer du.
Skrivtid ca 45 min.
Renskriv på linjerat papper eller dator.
Dag 9 - Dags att sätta ihop alla kapitel till en bok. Läs igenom. Något som behöver ändras?
Dag 10 - Hotellredovisning. Läs för varandra! Går runt i varje rum i hotellet. Ev. redovisar för annan klass/föräldramöte etc.
Perioden bearbetar följande centrala innehåll
Ur En väg till frihet
Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.
Olika sätt att bearbeta egna texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter.
Handstil samt att skriva, disponera och redigera texter för hand och med hjälp av dator.
Språkets struktur med meningsbyggnad, huvudsatser, bisatser, stavningsregler, skiljetecken, ords böjningsformer och ordklasser. Textuppbyggnad med hjälp av sambandsord.
Hur man använder ordböcker och andra hjälpmedel för stavning och ordförståelse.
övningsmoment
Övar sig att knyta bild och text till varandra.
Ge och ta feed-back.
Beskriva ett yttre rum (Hotell) genom text.
Eleven prövas mot följande kunskapskrav
Ur Lgr11
Eleven kan skriva olika slags texter med tydligt innehåll och väl fungerande struktur samt god språklig variation. I texterna använder eleven grundläggande regler för stavning, skiljetecken och språkriktighet med god säkerhet. De berättande texter eleven skriver innehåller välutvecklade gestaltande beskrivningar och välutvecklad handling.
Hur prövas eleven mot kunskapskraven
Eleven ska framställa fyra textavsnitt berättande text.