Årskurs: 8
Ämnen: Svenska
Periodlängd: 2 veckor
Författad av: Makz Bjuggfält

planering

Förberedelser: Lyssna på Markoolios sommarprat.

Dag 1: Samtal om Markoolios sommarprat, skrivövning 1.

Dag 2: Lyssna på Bea Uusmas sommarprat, skrivövning 2.

Dag 3: Samtal om Bea Uusmas sommarprat, skrivövning 3.

Dag 4: Lyssna på Sara och Samanthas sommarprat.

Dag 5: Samtal om Sara och Samanthas sommarprat, skrivövning 4.

Dag 6: Arbete med manus till sommarprat.

Dag 7: Muntlig presentation av en del till sitt program och arbete med skriftlig analys av två sommarprat.

Dag 8: Muntlig presentation av en del till sitt program och arbete med skriftlig analys av två sommarprat.

Dag 9: Inspelning av sitt eget program.

Dag 10: Redigera inspelning av eget sommarprogram och avsluta skriftlig analys av två sommarprat.

Sommarprat:

Perioden bearbetar följande centrala innehåll

Ur En väg till frihet

  • [Skildringar] som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor.

  • Språkliga drag, uppbyggnad och berättarperspektiv i [skildringar] för ungdomar och vuxna. Parallellhandling, tillbakablickar, miljö- och personbeskrivningar, inre och yttre dialoger.

  • Skrivövning i form av att skriva en text utifrån en bild, en annan text, eller en film. 

  • Skriva enkel dialog och manus inför dramaövningar.

övningsmoment

Samtal om tre sommarprat utifrån frågeställningarna: 

  • Upplägg

  • Stämning

  • Vad berörde dig?

  • Vad vill prataren säga med sitt program? (Budskap)

  • Musikval

Skrivövningar som kan ligga till grund för elevernas manus till sina egna sommarprogram.

Muntlig presentation av en del från sitt sommarprat.

Eleven prövas mot följande kunskapskrav

Ur Lgr11

Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna eller är dolda i olika verk. Eleven kan också föra välutvecklade och nyanserade resonemang om verket med kopplingar till dess upphovsman. Eleven drar då väl underbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska och kulturella sammanhang som det har tillkommit i.

Eleven kan skriva olika slags texter med god språklig variation, välutvecklad textbindning samt väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer. De berättande texter eleven skriver innehåller välutvecklade gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med komplex uppbyggnad. 

Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett ändamålsenligt och effektivt sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap.

Eleven kan samtala om och diskutera varierande ämnen genom att ställa frågor och framföra åsikter med välutvecklade och väl underbyggda argument på ett sätt som för samtalen och diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem.

Hur prövas eleven mot kunskapskraven

Inlämning av en skriftlig jämförande analys av två av sommarpraten.

Inlämning av inspelning av sommarprat.