Morgonperioder Temaplaneringar åk 6-12 Andra ämnen

Svenska: Novellprojekt, åk 7

Årskurs: 7
Ämnen: Svenska
Periodlängd: 3 veckor
Författad av: Elin Solman Good

planering

Dag 1 Introduktion. Vad är en novell? Vi läser novellen “Det osynliga barnet” av Tove Jansson. Textsamtal. Frågor på novellen

Dag 2 Vi läser novellen “Felicia adjö”. Att skapa en huvudperson. Textens format, att skriva på dator. 

Dag 3 Diskutera i smågrupper och ge varandra respons på era huvudpersoner. 

Dag 4 Inre dialog. Gestaltning. Gestalta huvudpersonen genom att  beskriva en scen. Att redigera ett dokument. 

Dag 5 Presentera scenen för responsgruppen. Ge varandra förslag på förbättring. Novellens delar. 

Dag 6 Vi läser novellen “Att döda ett barn” av Stig Dagerman. Svara på frågorna tillsammans med en partner. 

Vi tittar på dramaturgi. Skissa på en handling/parallellhandling, rita en novellkurva, och skriv korta anteckningar 

Dag 7 Berättarperspektiv och tidsform.  Diskutera i smågrupper och ge varandra respons på era handlingar.

Dag 8 Vi läser elevexempel på noveller. Miljöbeskrivning.

Dag 9 Krydda språket. Liknelser, metaforer. 

Dag 10 Dialog; direkt anföring, indirekt anföring. Skriv på novellen. Dela dokument för att få kamratrespons på ett första utkast. 

Dag 11 Ge respons på varandras utkast. Fortsätt skriva och lämna inför respons 

Dag 12 Fortsätta skriva utifrån respons från Elin.

Dag 13 Novellen ska bli klar och slutlig version lämnas in för utskrift.

Dag 14 Avslutning av perioden, vi läser våra noveller för varandra.

Perioden bearbetar följande centrala innehåll

Ur En väg till frihet

  • Lässtrategier för att förstå, tolka och analysera.

  • Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag.

  • Olika sätt att bearbeta egna texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter. 

  • Redigering och disposition av texter med hjälp av dator. Olika funktioner för språkbehandling i digitala medier. 

  • Språkets struktur med stavningsregler, skiljetecken.

  • Ordböcker och andra hjälpmedel för stavning och ordförståelse. 

  • Språkliga drag, uppbyggnad och berättarperspektiv. Parallellhandling, tillbakablickar, miljö- och personbeskrivningar, inre och yttre dialoger.

övningsmoment

Läsa och analysera skönlitteratur. Ge och ta emot respons. Planera, förbereda och skriva en novell.

Eleven prövas mot följande kunskapskrav

Ur Lgr11

Eleven kan skriva olika slags texter med god språklig variation, välutvecklad textbindning samt väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer. De berättande texter eleven skriver innehåller välutvecklade gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med komplex uppbyggnad. 

Eleven kan ge välutvecklade och nyanserade omdömen om texters innehåll och uppbyggnad och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet, kvalitet och uttrycksfullhet.

Hur prövas eleven mot kunskapskraven

Läsa och analysera skönlitteratur.

Ge och ta emot respons.

Planera, förbereda och skriva en novell.