Svenska och formteckning, åk 1

Årskurs: 1
Ämnen: Svenska
Periodlängd: 10 veckor under hösttermin, löpande lektioner 3/vecka
Författad av: Mona Zettervall

planering

Handstil, formande

De första veckorna övar eleverna formteckning för att förbereda handstilen.

Återberättande, hörförståelse

Genom folksagor, naturberättelser och sagor från olika delar av världen får eleverna kunskap och insikt om olika sätt att leva, om hur livet levdes i andra tider, om växter och djur. De får då möjlighet att återberätta, reflektera och jämföra sagornas handling med egna och varandras erfarenheter.

Läsinlärning via bild och skrivande

Waldorfskolans skriv- och läsinlärningsmetod Från bild till bokstav, utgår från en bokstavssaga där dagens nyckelhändelse blir till en bild och som slutligen smalnar av till en bokstav. Varje bild ritas av läraren på svarta tavlan, vilken eleverna sedan ritar av i sina arbetsböcker. Eleverna uppmärksammas efterhand på skillnaden mellan konsonanter och vokaler. När klassen övat versalen slår en av sagofigurerna ner versalen till en ”praktisk” gemen. Detta föregås av ett besök i smedjan där smeden slår ner tex M till m.

Nästa steg i läs-och skrivinlärningen, när bokstäverna är genomgångna, är att efter en utflykt, teckna en bild, skriva om det man ritat och till sist, efter ett par dagar, läsa det man skrivit för läraren. Ingen ska behöva läsa högt för alla, ingen behöver veta hur långt den andre kommit i sin läsning. Läraren ändrar, det som eleven först skrivit på en kladd, till vuxenstavning, så skriver eleven ner sin ändrade text på baksidan av sin bild. Slutligen läser eleven sin egenhändigt skrivna text för läraren. Vid behov är läraren sekreterare till eleven.

Läsinlärningen, via skrivningen, ska komma igång under klass 1 och att klassen kan låna böcker på skolbiblioteket innan sommarlovet.

Genom olika typer av återberättande, samtal och konstnärligt arbete övar de sig i att närma sig bokstävernas ljud, vilka återkommer och övas dagligen under den rytmiska delen genom sånger, rytmer, ramsor och dikter. Läraren påpekar att konsonanternas namn skiljer sig från deras ljud.

Eleverna får öva sin handstil genom formteckning samt skriva bokstäver på griffeltavla och i p-häftet, eventuellt i en läxbok, 5 stora, fem små bokstäver av de vi gått igenom senast. Så småningom kan läxan bestå av enkla ord.

Planering, rytm

För att skrivning och läsning ska komma i gång, kommer tiden fram till höstlovet vecka 44 fokusera på formteckning och bokstäver.

Vecka 33-34-35: Formteckning, folksagor

Vecka 35-43: Bokstavssagan enligt mönster; berättelse, bild, förvandla bild till bokstav, öva versalen, ”slå ner” till gemen, öva gemen. Öva att man skriver bokstäverna uppifrån och ner. 2-3 bokstäver/vecka.

Tillsammans skriva bokstavslappar, sedan bilda ord.

Perioden bearbetar följande centrala innehåll

Ur En väg till frihet

  • Berättande och muntlig berättartradition genom att eleverna dagligen får höra folksagor.

  • Sambandet mellan ljud och bokstav övas dagligen under den rytmiska delen genom sånger, rytmer, ramsor och dikter.

  • Skriv- och läsinlärning, Från bild till bokstav.

  • Handstil övas dels genom formteckning där bokstävernas former och proportioner återfinns boch dels genom att skriva bokstäver och kortare texter i arbetsböckerna.

  • Alfabetet och alfabetisk ordning.

  • Språkets struktur med stor och liten bokstav.

  • Skrivträning, enkla meningar utifrån barnens bilder.

  • Lästräning, utifrån elevens och klassens egna texter.

  • Elevnära samtal kring gemensamma upplevelser, utflykter etc.

  • Återberätta, reflektera och samtala utifrån samarbetsövningar, erfarenheter, lekar, rörelser och lärarens berättande.

  • Samtala och lyssna på varandra under morgonsamlingen, t.ex. ge respons på varandras bilder och texter i mindre grupper.

  • Enklare dramaövningar, korta teaterstycken på vers, ex. julspel.

  • I skolvardagen och genom litteraturen möter eleverna ett stort utbud av texter som kombinerar ord och bild på olika sätt och de arbetar medvetet med sambandet mellan text och bild i sina egna arbetshäften. Interaktiva spel och informationssidor samt webbtexter kan eleverna t.ex. ta del av vid studiebesök på museum eller bibliotek.

övningsmoment

Eleverna recitera verser unisont eller gruppvis för att öva ljud, rim och rytm.

Muntligt återberättande av gårdagens saga. Eleverna ritar bilderna och skriver tydliga bokstäver, stora som små, samt korta ord  i sina arbetsböcker. Bokstäver övas på griffeltavlor innan de skrivs in i arbetsböckerna. Bilderna som ritats av samt bokstäverna ska vara utförda på godtagbart sätt.

Eleverna ska känna igen bokstäverna och kunna skriva korta ord samt ljuda fram de ord de skrivit.

Läraren kan vara sekreterare vid behov. Öva i mindre grupp eller individuellt.

Eleven prövas mot följande kunskapskrav

Ur Lgr11

Eleven kan läsa bekanta och elevnära texter med flyt genom att använda lässtrategier på ett i huvudsak fungerande sätt. Genom att kommentera och återge några för eleven viktiga delar av innehållet på ett enkelt sätt visar eleven grundläggande läsförståelse. Dessutom kan eleven föra enkla resonemang om tydligt framträdande budskap i texterna och relatera detta till egna erfarenheter.

Eleven kan skriva enkla texter med läslig handstil och på dator. I texterna kan eleven använda stor bokstav, punkt och frågetecken samt stava ord som eleven själv ofta använder och som är vanligt förekommande i elevnära texter. De berättande texter eleven skriver har tydlig inledning, handling och avslutning. Eleven kan söka information ur någon anvisad källa och återger då grundläggande delar av informationen i enkla former av faktatexter. Texterna innehåller grundläggande ämnesspecifika ord och begrepp som används så att innehållet klart framgår. Genom att kombinera sina texter med bilder kan eleven förtydliga och förstärka sina budskap. Dessutom kan eleven utifrån givna frågor ge enkla omdömen om sina egna och andras texter samt utifrån respons bearbeta och förtydliga sina texter på ett enkelt sätt.

Eleven kan samtala om elevnära frågor och ämnen genom att ställa frågor, ge kommentarer och framföra egna åsikter. När eleven berättar om vardagliga händelser beskriver eleven dem så att innehållet tydligt framgår. Dessutom kan eleven ge och ta enkla muntliga instruktioner.

Hur prövas eleven mot kunskapskraven

Läraren kryssar av namn på de som visat att de förmår formulera sig kring vardagsnära händelser och/eller bokstavssagan. Bedömningsstödet används.