Morgonperioder • Temaplaneringar åk 6-12 • Andra ämnen
Svenska och historia, åk 7
Årskurs: 7
Ämnen: Svenska
Periodlängd: 4 veckor
Författad av: Elin Solman Good
planering
Dag 1
Introduktion av perioden, gå igenom redovisning/bedömning.
Nyord 2019. I par gå igenom - vad tror ni de betyder?
Dag 2
Formlära
Ordklasser; öppna/stängda. (https://www.prefix.nu/grammatik.html)
Dag 3
Ordklasser; komparera adjektiv, böja verb i olika tempus.
Dag 4
Satslära
Predikat, subjekt, objekt (direkt/indirekt), adverbial. (https://www.prefix.nu/satsdelar.html), (https://www.youtube.com/watch?v=aQX3So_adFo)
Dag 5
Mening och fras. (https://www.prefix.nu/fullstandig-mening.html). Huvudsats, bisats. Kom på egna bisatser till meningar.
Dag 6
Övningar (https://www.youtube.com/watch?v=9iFhXEet4Ww)
Dag 7
Skrivregler ( https://www.prefix.nu/skrivregler.html)
Dag 8
Interpunktion (https://www.prefix.nu/interpunktion.html) Kung Fu Punktuation.
Dag 9
Enskilt projekt; historisk händelse eller person (1500/1700-tal)
Skriv faktatext - söka information och sammanställa
Eget arbete
Dag 10
Struktur - rubriker, inledning och avslutning
Eget arbete
Dag 11
Eget arbete
Dag 12
Struktur - textbindning, ordval och stavning
Eget arbete
Dag 13
Eget arbete
Dag 14
Källor, referatmarkörer
Eget arbete
Dag 15
Kamratrespons, provförberedelse
Dag 16
Förbereda provfrågor
Dag 17
Martin Luther
Dag 18
Prov
Förslag på ämnen för självständiga arbeten:
Jeanne d’Arc
Gustav Vasa
Gustav II Adolf
Drottning Kristina
Drottning Elizabeth av England
Leondardo da Vinci
Martin Luther
Häxprocesserna
30-åriga kriget
Renässansen
Reformationen
Vasatiden
Stormaktstiden
Frihetstiden
Arbetet måste innehålla information från minst två källor, gärna fler. Det är en fördel om källorna varierar och kommer både från texter/filmer på internet, poddar/radioprogram samt trovärdiga böcker.
Perioden bearbetar följande centrala innehåll
Ur En väg till frihet
Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.
Språkets struktur med stavningsregler, skiljetecken, ordklasser och satsdelar.
Beskrivande texter och blogginlägg. Texternas syften, innehåll, uppbyggnad och språkliga drag.
Skillnader i språkanvändning beroende på i vilket sammanhang, med vem och med vilket syfte man kommunicerar.
Etiska och moraliska aspekter på språkbruk, yttrandefrihet och integritet i digitala och andra medier och i olika sammanhang.
Informationssökning på bibliotek och på internet, i böcker och massmedier samt genom intervjuer.
Hur man citerar och gör källhänvisningar, även vid användning av digitala medier.
Hur man sovrar i en stor informationsmängd och prövar källors tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt.
övningsmoment
Exit-ticket frågor varje dag på grammatikmoment.
Blogginlägg. Vad har jag lärt mig om språkets struktur/grammatik?
Självständigt arbete på plansch.
Prov i slutet av perioden, baserat på klassens självständiga arbeten om historiska personer/händelser.
Eleven prövas mot följande kunskapskrav
Ur Lgr11
Eleven kan skriva olika slags texter med viss språklig variation, enkel textbindning samt i huvudsak fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.
Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett avgränsat urval av källor och för då enkla och till viss del underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.
Sammanställningarna innehåller enkla beskrivningar och förklaringar, enkelt ämnesrelaterat språk samt i huvudsak fungerande struktur, citat och källhänvisningar.
Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett i huvudsak fungerande sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap.
Hur prövas eleven mot kunskapskraven
Se under övningsmoment.