Morgonperioder Temaplaneringar åk 6-12 Andra ämnen

Svenska och historia, åk 7

Årskurs: 7
Ämnen: Svenska
Periodlängd: 4 veckor
Författad av: Elin Solman Good

planering

Dag 1

  • Introduktion av perioden, gå igenom redovisning/bedömning.

  • Nyord 2019. I par gå igenom - vad tror ni de betyder?

Dag 2

Dag 3

  • Ordklasser; komparera adjektiv, böja verb i olika tempus.

Dag 4

Dag 5

Dag 6

Dag 7

Dag 8

Dag 9

  • Enskilt projekt; historisk händelse eller person (1500/1700-tal)

  • Skriv faktatext - söka information och sammanställa

  • Eget arbete

Dag 10

  • Struktur - rubriker, inledning och avslutning

  • Eget arbete

Dag 11

  • Eget arbete

Dag 12

  • Struktur - textbindning, ordval och stavning

  • Eget arbete

Dag 13

  • Eget arbete

Dag 14

  • Källor, referatmarkörer

  • Eget arbete

Dag 15

  • Kamratrespons, provförberedelse

Dag 16

  • Förbereda provfrågor

Dag 17

  • Martin Luther

Dag 18

  • Prov


Förslag på ämnen för självständiga arbeten:

  • Jeanne d’Arc

  • Gustav Vasa

  • Gustav II Adolf

  • Drottning Kristina

  • Drottning Elizabeth av England

  • Leondardo da Vinci

  • Martin Luther

  • Häxprocesserna

  • 30-åriga kriget

  • Renässansen

  • Reformationen

  • Vasatiden

  • Stormaktstiden

  • Frihetstiden

Arbetet måste innehålla information från minst två källor, gärna fler. Det är en fördel om källorna varierar och kommer både från texter/filmer på internet, poddar/radioprogram samt trovärdiga böcker.

Perioden bearbetar följande centrala innehåll

Ur En väg till frihet

  • Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.

  • Språkets struktur med stavningsregler, skiljetecken, ordklasser och satsdelar.

  • Beskrivande texter och blogginlägg. Texternas syften, innehåll, uppbyggnad och språkliga drag.

  • Skillnader i språkanvändning beroende på i vilket sammanhang, med vem och med vilket syfte man kommunicerar.

  • Etiska och moraliska aspekter på språkbruk, yttrandefrihet och integritet i digitala och andra medier och i olika sammanhang.

  • Informationssökning på bibliotek och på internet, i böcker och massmedier samt genom intervjuer.

  • Hur man citerar och gör källhänvisningar, även vid användning av digitala medier.

  • Hur man sovrar i en stor informationsmängd och prövar källors tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt.

övningsmoment

  • Exit-ticket frågor varje dag på grammatikmoment.

  • Blogginlägg. Vad har jag lärt mig om språkets struktur/grammatik?

  • Självständigt arbete på plansch.

  • Prov i slutet av perioden, baserat på klassens självständiga arbeten om historiska personer/händelser.

Eleven prövas mot följande kunskapskrav

Ur Lgr11

Eleven kan skriva olika slags texter med viss språklig variation, enkel textbindning samt i huvudsak fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.

Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett avgränsat urval av källor och för då enkla och till viss del underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.

Sammanställningarna innehåller enkla beskrivningar och förklaringar, enkelt ämnesrelaterat språk samt i huvudsak fungerande struktur, citat och källhänvisningar.

Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett i huvudsak fungerande sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap.

Hur prövas eleven mot kunskapskraven

Se under övningsmoment.