Årskurs: 8
Ämnen: Geografi
Periodlängd: 2 veckor
Författad av: Anna Ljungkvist

planering

Dag 1.  Introduktion. Genomgång av världskartan med fokus på Syd-och Mellanamerikas läge. Aspekter kring klimat och befolkning diskuteras. Tematiska kartor visas och analyseras. Kort historik. En ”färd” på Amazonas. Introduktion av gruppuppgiften.

Dag 2. Genomgång av länderna. Kort fakta. Genomgång av kartans uppbyggnad med gradnät, färger, symboler och olika skalor. Eleverna antecknar. Därefter indelning i grupper efter intresse.

Dag 3. Minst två länder ska jämföras med varandra. Aspekter som skall finnas med i jämförelsen är:

  1. Klimat och läge på kontinenten och hur det påverkar näringar och naturtillgångar. 

  2. Varor som produceras och hur och till vem de exporteras. 

  3. Ländernas ekonomi och statsskick. 

  4. Vilka olika befolkningsgrupper som finns, kultur, musik, litteratur.

Dag 4.  Arbete i grupper.

Dag 5. Arbete i grupper.

Dag 6  Work-shop genom någon latinamerika grupp. Exempelvis genom latinamerikagrupperna.se, eller Sofia (biståndsprojekt), Forum Syd. Eleverna kan t.ex. möta en agronom/miljöpedagog och  få jobba med hur man kan återvinna och skapa nytt.

Dag 7  Utvärdering av work-shopsarbetet, arbete i grupper.

Dag 8  Redovisning av grupparbete.

Dag 9  Redovisning av grupparbete .

Dag 10 Prov kartkunskap. Blindkarta, länder, huvudstäder, viktiga berg och omgivande hav.

Perioden bearbetar följande centrala innehåll

Ur En väg till frihet

  • Världsgeografi i ett ekonomiskt perspektiv.

  • Namn och läge på världsdelarnas viktigare länder, vatten, öar, berg, öknar, regioner och orter, med fokus på Syd-och Mellanamerika.

  • Kartan och dess uppbyggnad med gradnät, färger, symboler och olika skalor. Topografiska och olika tematiska kartor.

  • Metoder för att samla in, bearbeta, värdera och presentera geografiska data, till exempel om klimat, hälsa och handel, med hjälp av kartor, geografiska informationssystem (GIS) och geografiska verktyg som finns tillgängliga på Internet, till exempel satellitbilder.

  • Fältstudier av natur- och kulturlandskap, till exempel av samhällsplanering i närsamhället.

  • Centrala ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om geografi.

  • Kolonialismens konsekvenser för ursprungsbefolkningen och olika typer av migration och urbanisering samt hur jordens befolkning är fördelat över jorden i dag.

  • Sydamerika dess klimat, råvarutillgångar, och ursprungsbefolkning.

  • Samtal om miljö och klimat, översvämningar, torka, jordbävningar.

  • Samtal om intressekonflikter om naturresurser.

  • Samtal om fattigdom, ohälsa, befolkningstäthet, klimat och naturresurser och fattiga och rika delar av världen.

övningsmoment

Färdigheter som prövas: beskriva orsaker och konsekvenser. Förklarar och påvisar samband. Ser utifrån och växlar mellan olika perspektiv, genom att redovisa, samtala, diskutera och presentera. 

Söka, samla, strukturera/sortera och kritiskt granska information. Skilja mellan fakta och värderingar. Avgöra källors användbarhet och trovärdighet. Öva begreppsförståelse. Tolka information i bild, genom att diskutera tematiska kartor, och grafer.

Eleven prövas mot följande kunskapskrav

Ur Lgr11

Eleven har mycket goda kunskaper om samspelet mellan människa, samhälle och natur, och visar det genom att föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av befolkningsfördelning, migration, klimat, vegetation och klimatförändringar i olika delar av världen. Eleven kan även använda geografiska begrepp på ett väl fungerande sätt. Eleven kan undersöka var olika varor och tjänster produceras och konsumeras, och beskriver då komplexa geografiska mönster av handel och kommunikation samt för välutvecklade och väl underbyggda resonemang om hur dessa mönster ser ut och hur de har förändrats över tid samt orsaker till och konsekvenser av detta. Eleven för välutvecklade och väl underbyggda resonemang om klimatförändringar och olika förklaringar till dessa samt deras konsekvenser för människa, samhälle och miljö i olika delar av världen.

Eleven kan undersöka omvärlden och använder då kartor och andra geografiska källor, teorier, metoder och tekniker på ett väl fungerande sätt, samt för välutvecklade och väl underbyggda resonemang om olika källors trovärdighet och relevans. Vid fältstudier använder eleven kartor och andra verktyg på ett ändamålsenligt och effektivt sätt. Eleven har mycket goda kunskaper om världsdelarnas namngeografi och visar det genom att med god säkerhet beskriva lägen på och storleksrelationer mellan olika geografiska objekt.

Eleven kan resonera om olika ekologiska, ekonomiska och sociala hållbarhetsfrågor och redogör då för välutvecklade och väl underbyggda förslag på lösningar där några konsekvenser för människa, samhälle och natur vägs in.

Hur prövas eleven mot kunskapskraven

Samtal, diskussioner.

Redovisning av grupparbete.

Kartkunskapsprov.