Teknik, åk 8/9
Årskurs: 8/9
Ämnen: Teknik
Antal lektioner: Årsplanering
Författad av: Gabriella Larsson
planering
Dag 1: Genomgång av kap 2 i “Puls Teknik” - “Bära eller brista” samt instuderingsfrågor.
Dag 2: I par ska eleverna påbörja skiss och motivering till val av modell för spagettibro.
Dag 3: Spagettibro-bygge.
Dag 4: Forts. Spagettibro-bygge.
Dag 5: Test av broar.
Dag 6: Intro Sketchup.
Dag 7: Inred ett eget hem i Sketchup.
Dag 8: Forts. Sketchup.
Dag 9: Forts. Sketchup.
Dag 10: Inlämning Sketchup.
Dag 11: Intro Ritteknik/Pepparkakshus.
Dag 12: Pepparkakshus.
Dag 13: Pepparkakshus.
Dag 14: Pepparkakshus.
Dag 15: Inlämning pepparkakshus.
Dag 16: Intro Högtalare.
Dag 17: Högtalare.
Dag 18: Högtalare.
Dag 19: Redovisning Högtalare.
Dag 20: Intro Trådspel.
Dag 21: Trådspel.
Dag 22: Trådspel.
Dag 23: Trådspel.
Dag 24: Test trådspel.
Dag 25: Intro Bilar (Åtta olika sorters bilar; kemiskt driven, solcellsdriven, motordriven, batteridriven osv.).
Dag 26: Bilbygge.
Dag 27: Bilbygge.
Dag 28: Bilbygge.
Dag 29: Bilbygge.
Dag 30: Inlämning skriftligt om Bilbygget.
Dag 31: Test av bilar.
Dag 32: Intro Solugn.
Dag 33: Solugn bygg & test.
Dag 34: Återblick.
Perioden bearbetar följande centrala innehåll
Ur En väg till frihet
Styr— och reglersystem i tekniska lösningar för överföring och kontroll av kraft och rörelse.
Tekniska lösningar för hållfasta och stabila konstruktioner, till exempel armering och balkformer.
Grundläggande elektronik och elektroniska komponenter, till exempel lysdioder och enkla förstärkare.
Hur komponenter och delsystem samverkar i ett större system, till exempel vid produktion och distribution av elektricitet.
Tekniska lösningar inom kommunikations- och informationsteknik för utbyte av information, till exempel datorer, internet och mobiltelefoni.
Betydelsen av egenskaper, till exempel drag- och tryckhållfasthet, hårdhet och elasticitet vid val av material i tekniska lösningar. Egenskaper hos och tillämpningar av ett antal nya material.
Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.
Arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar
Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning. Hur faserna i arbetsprocessen samverkar.
Egna konstruktioner där man tillämpar principer för styrning och reglering med hjälp av pneumatik eller elektronik.
Dokumentation i form av manuella och digitala skisser och ritningar med förklarande ord och begrepp, symboler och måttangivelser samt dokumentation med fysiska eller digitala modeller.
Enkla, skriftliga rapporter som beskriver och sammanfattar konstruktions- och teknikutvecklingsarbete.
Teknik, människa, samhälle och miljö
Internet och andra globala tekniska system. Systemens fördelar, risker och sårbarhet.
Samband mellan teknisk utveckling och vetenskapliga framsteg. Hur tekniken har möjliggjort vetenskapliga upptäckter och hur vetenskapen har möjliggjort tekniska innovationer.
Återvinning och återanvändning av material i olika tillverkningsprocesser. Hur tekniska lösningar kan bidra till hållbar utveckling.
Konsekvenser av teknikval utifrån ekologiska, ekonomiska, etiska och sociala aspekter, till exempel i fråga om utveckling och användning av biobränslen och krigsmateriel.
Hur kulturella föreställningar om teknik påverkar kvinnors och mäns yrkesval och teknikanvändning.
övningsmoment
Praktiskt arbete, bygga och konstruera. Planera och genomföra och dokumentera. Diskussioner om teknikens betydelse.
Eleven prövas mot följande kunskapskrav
Ur Lgr11
Motsvarande betyget A:
Eleven kan undersöka olika tekniska lösningar i vardagen och med god användning av ämnesspecifika begrepp beskriva hur ingående delar samverkar för att uppnå ändamålsenlighet och funktion och visar då på andra liknande lösningar. Dessutom för eleven välutvecklade och väl underbyggda resonemang om likheter och skillnader mellan några material och deras användning i tekniska lösningar.
Eleven kan genomföra enkla teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten genom att undersöka och systematiskt pröva och ompröva möjliga idéer till lösningar samt utforma välutvecklade och genomarbetade fysiska eller digitala modeller. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. Eleven gör välutvecklade dokumentationer av arbetet med skisser, modeller, ritningar eller rapporter där intentionen i arbetet är väl synliggjord.
Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang kring hur några föremål och tekniska system i samhället förändras över tid och visar då på drivkrafter för teknikutvecklingen. Dessutom kan eleven föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om hur olika val av tekniska lösningar kan få olika konsekvenser för individ, samhälle och miljö.
Hur prövas eleven mot kunskapskraven
Muntliga redovisningar i grupp, inlämningsarbeten.