Tema: Artificiell intelligens
Årskurs: 6-12
Ämnen: SO, teknik
Periodlängd: 1- 4 lektioner, eller fler.
Författad av: Anna Ljungkvist
planering
Introduktion:
Den snabba teknikutvecklingen har gett oss allt mer avancerade maskiner, och framstegen inom artificiell intelligens, robotteknik, lagring av Big data och 3D – utskrift har i grunden förändrat synen på oss själva och den värld vi lever i. När ångmaskinen togs i bruk i stor skala i England i början av 1800-talet kom hela samhället att förändras, ekonomiskt, politiskt och socialt. Industrierna gick från att använda muskelkraft till ångkraft, massproduktionen av varor tog fart, människor flyttade in till städerna, en ny samhällsklass skapades och synen på familjen förändrades i grunden. Den nya arbetarklassen organiserade sig och det politiska landskapet måste ritas om. Sedan dess har upptäckten av elektriciteten och utvecklingen av elektroniken ytterligare skyndat på den tekniska utvecklingen. Nu står vi återigen inför en omvälvande samhällsutveckling. Den artificiell intelligensen betyder inte bara att vi kan programmera våra datorer till att göra det vi människor kan, en dator är i dag allt mer självlärande och en dators lärande överförs till andra datorer i ett accelererande tempo. Nu hittar vi inte bara robotar inom den tunga industrin, utan även inom vård -och omsorgsyrken, medicinsk forskning och teknisk innovation. Många hävdar att robotar i framtiden även kommer att ta över mer konstnärliga yrken, som musiker, bildkonstnärer och författare. I filmen ges exempel på hur datorer delvis sköter journalisters arbete, genom att samla in och värdera nyheter och därefter publicera nyhetsartiklar och referat. Men vad kommer hända när allt fler yrken tas över av robotar? Hotar massarbetslöshet och stora samhällsomvälvningar, eller kan den tid som vi människor får över omvandlas till meningsfull fritid? När nu maskinerna kan ta över allt fler områden som vi förut trodde var unikt mänskliga, kommer synen på vad som är mänskligt också förändras? Vad är en individ och vad består ett kollektiv av, när mänskliga robotar s.k. humanoider blir en del av vår vardag? Och vilka skyldigheter och rättigheter har egentligen en maskin? Dessa frågor söker sina svar när vi tar steget in i den fjärde industriella revolutionen.
Diskussionsfrågor:
Aktivitet 1.
Diskutera följande frågor i grupper om 4–5 st, redovisa gemensamt vad de olika grupperna kommit fram till:
• Vad betyder artificiell intelligens och i vilken utsträckning kommer du i kontakt med AI i din vardag?
• På vilket sätt arbetar du med digitala verktyg i skolan? Har ditt lärande förändrats genom olika lärandeplattformar (t.ex. googleclassroom).
Robot Sophia (titta eventuellt på TV4 inslaget, länk nedan) är en humanoid, dvs en robot som liknar en människa. Hon är tillverkad att likna den amerikanska skådespelaren Audrey Hepburn och aktiverades i februari 2016. Sedan dess har hon rest jorden runt och gett intervjuer. I Saudiarabien har Sophia till och med beviljats medborgarskap.
• Vilka rättigheter tycker du en humanoid ska få?
• Om en humanoid ges rättigheter, bör den inte också omfattas av vissa skyldigheter. T.ex. kunna bli dömd och straffas för brott?
Intervju med robot Sophia, TV4, 15 oktober 2018: https://www.youtube.com/watch?v=1zAMBW3ydRk
I Norrköping har man i vissa skolor, som ett led i digitaliseringsprocessen infört ”lärarrobotar” som ger eleverna instruktioner och hjälper dem att stegvis ta sig igenom olika problem. En del robotar har också tagit över uppgiften att läsa högt för eleverna och lyssnar när elever övar läsinlärning.
• Hur tänker du kring ”lärarrobotar” i skolan? Är det en bra eller mindre bra utveckling? Diskutera för och nackdelar med robotar i skolan!
Artikel om robotar i skolan, forskning.se: https://www.forskning.se/2017/09/12/robot-hjalper-lararna-i-skolan/
Aktivitet 2:
• Arbeta två och två
• Gå in på Statistiska centralbyrån (scb.se) och leta fram senaste arbetsmarknadsstatistiken.
• Ta reda på vilka yrken som är vanligast i Sverige. Titta på hela populationen men också hur det fördelar sig mellan män och kvinnor.
• Gör en topp 10 tabell över de vanligaste yrken.
• Resonera sedan om vilka yrken i tabellen som skulle kunna utföras av robotar istället för människor och vilka yrken som ni absolut inte tycker att robotar ska ta över. Glöm inte skriva ner varför ni tänker som ni gör.
• Redovisa era tankar i helklass.
Aktivitet 3.
Sök vidare, diskutera, arbeta med fördjupning, arbeta med exempelvis läsecirklar
Artikel från oberoende forskining.se (Sveriges lärosäten) om artificiell intelligens: https://www.forskning.se/ai/
Artikelsamling i Svenska Dagbladet kring ämnet artificiell intelligens: https://www.svd.se/om/artificiell-intelligens
Diskussion mellan tre kvinnor som arbetar inom AI, Utbildningsradion: https://urplay.se/program/211523-ur-samtiden-women-in-tech-2019-hallbar-artificiell-intelligens
Litteraturtips:
LIV 3.0 – att vara människa i den artificiella intelligensens tid av Max Tegmark
Speak av Louisa Hall, Frankenstein av Mary Shelley, Frankissstein av Jeanette Winterson
Filmtips: Blade Runner (1982), AI – Artificiell Intelligens (2001), Her (2013), Terminator (1984), Tv-serien Westworld (2016-18)
Tips – utställning: Tekniska museet i Stockholm ”Making Human machines”. https://www.tekniskamuseet.se/upplev/utstallningar/robots/?
Perioden bearbetar följande centrala innehåll
Samhällskunskap, åk 7-9 Lgr11
Samhällsresurser och fördelning
Arbetsmarknadens och arbetslivets förändringar och villkor, till exempel arbetsmiljö och arbetsrätt. Utbildningsvägar, yrkesval och entreprenörskap i ett globalt samhälle. Några orsaker till individens val av yrke och till löneskillnader.
Skillnader mellan människors ekonomiska resurser, makt och inflytande beroende på kön, etnicitet och socioekonomisk bakgrund. Sambanden mellan socioekonomisk bakgrund, utbildning, boende och välfärd. Begreppen jämlikhet och jämställdhet.
Digitaliseringens betydelse för samhällsutveckling inom olika områden, till exempel påverkan på arbetsmarknad och infrastruktur samt förändrade attityder och värderingar.
Teknik, åk 7-9 Lgr 11
Teknik, människa, samhälle och miljö
Samband mellan teknisk utveckling och vetenskapliga framsteg. Hur tekniken har möjliggjort vetenskapliga upptäckter och hur vetenskapen har möjliggjort tekniska innovationer.
Konsekvenser av teknikval utifrån ekologiska, ekonomiska, etiska och sociala aspekter, till exempel i fråga om utveckling och användning av biobränslen och krigsmateriel.
Eleven prövas mot följande kunskapskrav
Lgr 11
Motsvarande betyget A:
Teknik:
Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang kring hur några föremål och tekniska system i samhället förändras över tid och visar då på drivkrafter för teknikutvecklingen. Dessutom kan eleven föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om hur olika val av tekniska lösningar kan få olika konsekvenser för individ, samhälle och miljö.
Samhällskunskap:
Eleven kan undersöka samhällsfrågor ur olika perspektiv och beskriver då komplexa samband med välutvecklade och väl underbyggda resonemang. Eleven värderar och uttrycker olika ståndpunkter i några samhällsfrågor med välutvecklade resonemang och väl underbyggda argument och kan då i stor utsträckning växla mellan olika perspektiv.
Eleven kan söka information om samhället och använder då olika källor på ett väl fungerande sätt och för välutvecklade och väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.