Tema: Frankenstein.

Årskurs: 6-12.
Ämnen: Historia, religionskunskap, svenska, teknik.
Periodlängd: 1- 4 lektioner, eller fler.
Författad av: Anna Ljungkvist.

planering

Introduktion: 

En sommarkväll 1816, i en villa vid Genévesjön, utlyser den omtalade poeten Lord Byron en tävling om vem som kan skriva den bästa skräckromanen. En av gästerna är då den 18 årige Mary Shelley.  Hon antar utmaning och arbetar under de närmaste åren på en berättelse som kommer att fascinera en hel värld. 

Mary Shelleys roman Frankenstein, eller den moderne Prometheus publicerades första gången 1818, den har sedan dess dramatiserats för teaterscenen och filmduken åtskilliga gånger och anses vara föregångare till science fiction-genren. Det är en roman om liv och död, gott och ont, och gränsen däremellan. Den utforskar de yttersta av frågeställningar om människans sanna natur och vad som gör oss till människor. Den skrevs i en tid då nya vetenskapliga landvinningar gjorde det möjligt att passera gränser som ingen tidigare trott varit möjligt.  Den unge Dr. Victor Frankenstein, romanens huvudkaraktär, skapar liv, en varelse hopsydd av olika kroppsdelar. Men så fort han får se sin skapelse, förskjuter Frankenstein varelsen med orden ”Min gud vad har jag gjort”, något som får ödesdigra konsekvenser. Romanen har kallats en skapelsemyt för vårt moderna samhälle. I dag har vetenskapen givit oss fantastiska hjälpmedel och livsavgörande läkemedel, men också gett upphov till miljöförstöring och skapat massförstörelsevapen. Mary Shelleys roman Frankenstein, eller den moderne Prometheus är lika aktuell nu som för 200 år sedan, när utvecklingen av genteknik, AI, robotar och humanoider ställt oss inför nya etiska utmaningar..

Klassen läser delar av eller hela romanen Mary Shelleys roman Frankenstein.

Aktivitet 1.

Mary Shelleys roman heter Frankenstein, eller den moderne Prometheus. Prometheus var titanen i den antika mytologin som stal gudarnas eld och gav den till människan. Människorna hade han skapat av lera och vatten. Eftersom han inte kunde ge sin skapelse evigt liv ville Prometheus ge dem hopp om en ljusare framtid genom elden. Prometheus lärde människorna använda elden och gav dem även kunskap om konst och vetenskap. Detta tilltag straffade gudarna honom hårt för, men genom Prometheus handlande kunde människorna styra över sitt eget öde på ett helt nytt sätt.

  • Varför tror du Mary Shelley refererade till Prometheus i sin romantitel?

  • Vilka skillnader och likheter mellan Victor Frankenstein och Prometheus tycker du att det finns?

  • De varelser Prometheus skapade fick tillgång till kunskap och konst, medan Frankensteins skapelse blev utstött och bortvisad. Var tror du kunskap, konst, kreativitet och lärande har för betydelse för oss människor?

  • I romanen blir varelsen som Dr Frankenstein skapar successivt ond. Tror du att en människa kan födas ond, eller blir vi dem vi är genom våra erfarenheter? 

Med hjälp av AI och dagens högteknologiska utveckling kan forskarna skapa robotar som allt mer liknar oss människor. Robot Sophia (titta eventuellt på TV4 inslaget, länk nedan) är en humanoid, dvs en robot som liknar en människa. Hon är tillverkad att likna den amerikanska skådespelaren Audrey Hepburn och aktiverades i februari 2016. Sedan dess har hon rest jorden runt och gett intervjuer. I Saudiarabien har Sophia till och med beviljats medborgarskap.

  • Vilka rättigheter tycker du en humanoid ska få?

  • Om en humanoid ges rättigheter, bör den inte också omfattas av vissa skyldigheter. T.ex. kunna bli dömd och straffas för brott?

Intervju med robot Sophia, TV4, 15 oktober 2018: https://www.youtube.com/watch?v=1zAMBW3ydRk

Aktivitet 2:

Arbeta i grupper om 3–4 st

  • Vilka egenskaper är typiskt mänskliga? 

  1. Gör en tanke-karta, skriv människa i mitten av pappret och fyll på med alla de egenskaper som ni tycker är typiskt mänskliga, egenskaper som definierar oss som just människor och som skiljer oss från t.ex. djuren eller en robot/humanoid?

  2. Ringa sedan in de egenskaper som ni tycker är positiva med grönt och de ni tycker är negativa med rött. Redovisa sedan i helklass hur ni resonerat. Ni behöver inte vara överens.

Aktivtet 3:

Skriv en skräcknovell!

Nedan finns tips på olika skräcknoveller som kan inspirera.

  • Gör en disposition, en tankekarta eller ett s.k. berättaransikte och skriv ner var och när din novell ska utspela sig, och vilka karaktärer du ska ha med. Viktigt! Begränsa dina karaktärer till 3-4 och se till att berättelsen utspelar sig på få ett fåtal platser. Se också till att du håller dig till en handlingslinje, rensa bort alla sidohistorier!

  • Gör sen en lista över olika typer av rädslor och fobier som människor kan ha. Välj ut någon av dessa rädslor som ditt ”bränsle” för historien!

  • Välj gärna att låta din historia utspela sig på en helt vardaglig plats – det blir så mycket läskigare om faror, monster etc. finns mitt ibland oss i vår vardag.

  • Beskriv inte allt – lämna vissa delar till läsarens fantasi. Det gäller även slutet som med fördel kan vara dramatiskt!

Ge respons i grupp: Läs novellerna för varandra i grupper om 4-5. Ge varandra respons. 

Arbeta därefter om novellerna och läs dem ytterligare en gång för varandra. När novellerna är färdiga samtala i gruppen och kom gemensamt fram till vad novellerna ska heta.

Bra länk: Svenska Dagbladets artikelsamling om skräckromaner: https://www.svd.se/om/skrackromaner

Litteraturtips:

Frankenstein, eller den moderne Prometheus av Mary Shelleys

Det skvallrande hjärtat och andra skräcknoveller av Edgar Allen Poe

Låt den rätta komma in av John Ajvide Lindqvist

Dracula av Bram Stoker

Dr Jekyll och Mr Hyde av Robert Louis Stevensons 

Skräcknoveller av HP Lovecraft

Allt kan hända av Stephen King

Oktoberlandet av Ray Bradbury

Rysare om natten – 10 berättelser av olika författare

Dorian Greys porträtt av Oscar Wilde

Speak av Louisa Hall

Monster i terapi av Mats Strandberg och Jenny Jägerfeld

Frankisstein av Jeanette Winterson

Filmatiseringar om Dr Frankenstein och hans monster: Frankenstein (1931), Frankensteins brud (1935), Frankensteins son (1939), Frankensteins förbannelse (1957), Frankenstein and the Monster from Hell (1974), Det våras för Frankenstein (1974), Mary Shelley's Frankenstein (1994) I, Frankenstein (2014), Frankenstein (2015), Victor Frankenstein (2015)

Övriga filmtips:

Blade Runner (1982), AI – Artificiell Intelligens (2001), Her (2013), Terminator (1984), Tv-serien Westworld (2016-18)

Perioden bearbetar följande centrala innehåll

Historia, åk 7-9 Lgr 11

Industrialisering, samhällsomvandling och idéströmningar, cirka 1700–1900

  • Revolutioner och framväxten av nya idéer, samhällsklasser och politiska ideologier.

Hur historia används och historiska begrepp

  • Exempel på hur 1800- och 1900-talet kan avläsas i våra dagar genom traditioner, namn, språkliga uttryck, byggnader, städer och gränser.

  • Hur historia kan användas för att förstå hur den tid som människor lever i påverkar deras villkor och värderingar.

Religion, åk 7-9 Lgr 11

Etik

  • Vardagliga moraliska dilemman. Analys och argumentation utifrån etiska modeller, till exempel konsekvens- och pliktetik.

  • Föreställningar om det goda livet och den goda människan kopplat till olika etiska resonemang, till exempel dygdetik.

  • Etiska frågor samt människosynen i några religioner och andra livsåskådningar.

  • Etiska begrepp som kan kopplas till frågor om hållbar utveckling, mänskliga rättigheter och demokratiska värderingar, till exempel frihet och ansvar.

Svenska, åk 7-9 Lgr11 

Läsa och skriva

  • Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.

  • Olika sätt att skapa och bearbeta egna och gemensamma texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter.

Berättande texter och sakprosatexter

  • Skönlitteratur för ungdomar och vuxna från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen. Skönlitteratur som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor. Lyrik, dramatik, sagor och myter.

  • Språkliga drag, uppbyggnad och berättarperspektiv i skönlitteratur för ungdomar och vuxna. Parallellhandling, tillbakablickar, miljö- och personbeskrivningar, inre och yttre dialoger.

  • Några skönlitterära genrer och hur de stilistiskt och innehållsligt skiljer sig ifrån varandra.

  • Några skönlitterärt betydelsefulla ungdoms- och vuxenboksförfattare från Sverige, Norden och övriga världen och deras verk, samt de historiska och kulturella sammanhang som verken har tillkommit i.

Teknik, åk 7-9 Lgr 11

Teknik, människa, samhälle och miljö

  • Samband mellan teknisk utveckling och vetenskapliga framsteg. Hur tekniken har möjliggjort vetenskapliga upptäckter och hur vetenskapen har möjliggjort tekniska innovationer.

  • Konsekvenser av teknikval utifrån ekologiska, ekonomiska, etiska och sociala aspekter, till exempel i fråga om utveckling och användning av biobränslen och krigsmateriel.

Eleven prövas mot följande kunskapskrav

Lgr 11

Motsvarande betyget A:

Historia:

Eleven har mycket goda kunskaper om historiska förhållanden, skeenden och gestalter under olika tidsperioder. Eleven visar det genom att föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar

Religion:

Eleven kan resonera och argumentera kring moraliska frågeställningar och värderingar genom att föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang och använda etiska begrepp och modeller på ett väl fungerande sätt. 

Svenska:

Eleven kan skriva olika slags texter med god språklig variation, välutvecklad textbindning samt väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer. De berättande texter eleven skriver innehåller välutvecklade gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med komplex uppbyggnad. Sammanställningarna innehåller välutvecklade och nyanserade beskrivningar och förklaringar, välutvecklat ämnesrelaterat språk samt väl fungerande struktur, citat och källhänvisningar. Dessutom kan eleven ge välutvecklade och nyanserade omdömen om texters innehåll och uppbyggnad och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet, kvalitet och uttrycksfullhet på ett väl fungerande sätt.

Teknik: 

Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang kring hur några föremål och tekniska system i samhället förändras över tid och visar då på drivkrafter för teknikutvecklingen. Dessutom kan eleven föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om hur olika val av tekniska lösningar kan få olika konsekvenser för individ, samhälle och miljö.