Tema: Globalisering och Kinas inflytande.
Årskurs: 6-12.
Ämnen: Historia, samhällskunskap, teknik.
Periodlängd: 2-10 lektioner.
Författad av: Anna Ljungkvist.
planering
Introduktion:
I maj 2015 lanserade Kina ett nytt industripolitiskt program som de kallade Made in China 2025. Programmet går ut på att utveckla den inhemska teknologiska industrin och öka exporten av högteknologiska produkter inom AI (artificiell intelligens), robotteknik, IT-lösningar för finans och information och verktyg för medicinsk analys inom exempelvis DNA. Samtidigt vill man minska sitt importberoende och räknar med att 2049, 100 år efter grundandet av Folkrepubliken Kina, vara den dominerande industrinationen på den globala marknaden.
Kina har under decennier etablerat sig som industrinationen nummer 1 när det gäller tillverkning av enkla, billiga, varor av lägre kvalitét. Genom låga produktionskostnader och billig arbetskraft har miljonstäder vuxit upp i närheten av t.ex. textilfabriker, möbelindustrier och elektronikverkstäder. Nu sjösätter Kina en ambitiös plan för framtiden. De vill tvätta bort stämpel som ”hela världens fabrik” och istället satsa på innovation och utveckling av högteknologiska produkter. Skolorna uppmuntrar elever långt ner i åldrarna att bli framtidens ”uppfinnare” och tusentals studenter reser varje år till USA och Europa för att utbilda sig på västuniversitet. Lägre krav på etik inom DNA -och stamcellsforskning, gör att Kina kan utföra medicinska experiment som inte är tillåtna i andra delar av världen. På sikt vill Kina bli världsledande och gå om teknikjättar som USA och Tyskland. Samtidigt som intresset är stor från både europeiska och amerikanska bolag att investera i det nya Kina, finns en oro i västvärlden över utvecklingen i Kina. Man riktar skarp kritik mot landet och menar att de metoder som den kinesiska regeringen använder som kraftiga statliga subventioner och krav på tekniköverföring från utländska till kinesiska bolag, gör att handeln med Kina inte sker på rättvisa och jämlika villkor. Landet har dessutom anklagats för statligt finansierad hacking av utländska företag, s.k. cyberspionage. Kina är dock inte ensam om att utpekas för statsfinansierat företagsspionage, både Ryssland och Sydkorea har anklagats för långtgående dataintrång. Den stora frågan är hur omvärlden ska förhålla sig till Kinas ambitiösa satsning ”Made In China 2025”, samarbete och utbyte, eller sanktioner och höga handelshinder?
Aktivitet 1:
Svara på frågorna i grupper om 4-5 deltagare. Redovisa era svar i helklass
Kina satsar inför framtiden, genom att framställa nya produkter inom högteknologi. En del i satsningen är bl.a. nya system för betalning som bygger på ansiktsigenkänning och fingeravtryck
Vilka fördelar och risker ser du med att använda s.k. biologiska id-avtryck när du ska handla, logga-in någonstans, eller öppna en dörr?
Använder du kanske redan fingeravtryck för att identifiera dig någonstans? I vilket sammanhang i så fall?
Volvo Cars, Filmstaden, Spotify, Oatly, Acne och AB Volvo är några av de svenska företag som helt eller delvis ägs av kinesiska företag. Vilka fördelar ser du med att kinesiska bolag går in och satsar pengar i svenska företag och vilka risker tycker du att det finns?
Aktivitet 2:
Frågor att resonera kring!
Under tusentals år har människor ägnat sig åt olika former av handelsutbyte. Byteshandel av varor har lett till att nya produkter har utvecklats och spridit sig mellan olika folkgrupper. Handel mellan människor leder till ett inspirerande kulturutbyte, musik, konst och nya maträtter har ständigt berikat och inspirerat samhällsutvecklingen. SAS gjorde nyligen en omdebatterad film ”Vad är egentligen skandinaviskt” där de lyfter fram företeelser som vi ”lånat” från andra länder och gjort om till något som vi uppfattar som typiskt svenskt.
Resonera kring betydelsen av kulturutbyte. Varför är det viktigt för ett land att ta del av nya traditioner och idéer?
Ett utbyte är ömsesidigt. Vad skulle du vilja att världen lärde av Sverige? Ge 5 exempel det kan vara smarta produkter, bra normer, inspirerande traditioner eller företeelser, användbara ny-ord etc. Motivera dina val.
En av de första européer som reste hela vägen längs Sidenvägen Kina till var venetianaren Marco Polo i slutet av 1200-talet. Enligt den bok som skrevs om hans resor beskrev Marco Polo att han sett hus som värmdes upp av stenkol, pengar gjorda av papper, människor som åt på porslin och maträtter som nudlar och sobre, företeelser som européerna inte hade en aning om. Från Kina fick européerna även krutet. Hur man tillverkade siden var länge något som bara kineserna kände till, de som försökte föra hemligheten vidare straffades med döden. I dag har vi strikta patentregler när det gäller nya uppfinningar
Varför är det viktigt med olika former av patentregler? Vilka nackdelar finns det med starka patent t.ex. inom läkemedelsindustrin?
Tycker du att det är okey att köpa piratkopierade produkter? Motivera ditt svar!
Vilka för och nackdelar finns det med tullar på olika varor?
Aktivitet 3:
Grupparbete kring svensk Snilleindustri
Tidsåtgång 4-5 lektioner
Under slutet av 1800-talet etablerades flera svenska industriföretag som alla byggde sin verksamhet på nya uppfinningar. Företagen kommat utgöra stommen i bygget av Sverige som en industrination. Den nya företagsamheten kom att kallas Snilleindustrin. Välj ett av företagen och gör ett arbete kring. Sök information och presentera antingen digitalt ex PowerPoint eller genom att framställa en plansch. Redovisa för klassen.
Välj något av följande företag: Nobelindustrier, Alfa Laval, AGA, SKF, ASEA, TetraPak, Electrolux
Historik. När grundades företaget? Vilken uppfinning låg till grund företagets utveckling?
Biografi över uppfinnaren/uppfinnarna!
Hur har företagets produkter utvecklats under 1900-talet till våra dagar?
Vad har produkterna betytt för individen?
Hur ser ägarförhållandena ut i dag. Är företaget fortfarande i svensk ägo? Delvis svensk ägt? Var i världen produceras varorna?
Ta gärna hjälp av länkarna nedan för att söka information.
Länk till podserier om den nya sidenvägen och Kinas globala ambitioner från Utrikespolitiska institutet: https://www.ui.se/english/research/asia/SOGC/
Artikel i Utrikesmagasinet om Kinas plan den s.k. Made in China 2025: https://www.utrikesmagasinet.se/analyser/2019/mars/made-in-china-2025-ska-ge-hogteknologiskt-overtag/
Artikel om den nya Sidenvägen i Forskning och framsteg: https://fof.se/tidning/2020/1/artikel/kina-ritar-om-varldskartan-med-nya-sidenvagen
Artikel i Affärsvärlden om Asiens tidiga dominans inom handel och hur västvärlden tog över: https://www.affarsvarlden.se/bors-ekonominyheter/sa-tog-vastvarlden-over-6756223
Artikel om kinesiska företag i Sverige, publicerat i Arbetet: https://arbetet.se/2019/06/26/kina-smyger-in-i-det-svenska-naringslivet/
Inslag SVT Nyheter om kinesiska studenter i Sverige: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/kinesiska-studenter
Länk till Sveriges Radios programserie Det perfekta Kina: https://sverigesradio.se/detperfektakina
Videoklipp:
SAS – reklamfilm Vad är egentligen skandinaviskt: https://www.youtube.com/watch?v=ShfsBPrNcTI
Tips - Utställningen Sidenvägen, Ostindiska sjöfärder, handel och asiatiska perspektiv östasiatisk museet i Stockholm: http://www.varldskulturmuseerna.se/ostasiatiskamuseet/skola-larande/skolprogram/samhalle-kontakter-och-handel-/
Perioden bearbetar följande centrala innehåll
Samhällskunskap, åk 7-9 Lgr11
Beslutsfattande och politiska idéer
Aktuella samhällsfrågor, hotbilder och konflikter i Sverige och världen. FN:s syfte och huvudsakliga uppdrag, andra former av internationell konflikthantering och folkrätten i väpnade konflikter.
Information och kommunikation
Möjligheter och risker förknippade med internet och digital kommunikation samt hur man agerar ansvarsfullt vid användning av digitala och andra medier utifrån sociala, etiska och rättsliga aspekter.
Digitaliseringens betydelse för samhällsutveckling inom olika områden, till exempel påverkan på arbetsmarknad och infrastruktur samt förändrade attityder och värderingar.
Teknik, åk 7-9 Lgr 11
Teknik, människa, samhälle och miljö
Internet och andra globala tekniska system. Systemens fördelar, risker och begränsningar.
Samband mellan teknisk utveckling och vetenskapliga framsteg. Hur tekniken har möjliggjort vetenskapliga upptäckter och hur vetenskapen har möjliggjort tekniska innovationer
Historia, åk 7-9 Lgr 11
Industrialisering, samhällsomvandling och idéströmningar, cirka 1700–1900
Den ökade världshandeln mellan Europa, Asien, Afrika och Amerika.
Industrialiseringen i Europa och Sverige. Olika historiska förklaringar till industrialiseringen, samt konsekvenser för olika samhällsgruppers och människors levnadsvillkor i Sverige, Norden, Europa och några olika delar av världen. Migration inom och mellan länder.
Eleven prövas mot följande kunskapskrav
Lgr 11
Motsvarande betyget A:
Åk 7-9
Historia:
Eleven har mycket goda kunskaper om historiska förhållanden, skeenden och gestalter under olika tidsperioder. Dessutom förklarar eleven hur människors villkor och värderingar kan påverkas av den tid de lever i. Eleven kan undersöka några utvecklingslinjer inom kulturmöten, migration, politik och levnadsvillkor och beskriver då komplexa samband mellan olika tidsperioder.
Samhällskunskap
Eleven har mycket goda kunskaper om olika samhällsstrukturer. Eleven visar det genom att undersöka hur sociala, mediala, rättsliga, ekonomiska och politiska strukturer i samhället är uppbyggda och fungerar och beskriver då komplexa samband inom och mellan olika samhällsstrukturer. I beskrivningarna kan eleven använda begrepp och modeller på ett väl fungerande sätt. Eleven kan föra välutvecklade och nyanserade resonemang om hur individer och samhällen påverkas av och påverkar varandra och beskriver då komplexa samband mellan olika faktorer som har betydelse för individers möjligheter att påverka sin egen och andras livssituation.
Eleven kan undersöka samhällsfrågor ur olika perspektiv och beskriver då komplexa samband med välutvecklade och väl underbyggda resonemang. Eleven värderar och uttrycker olika ståndpunkter i några samhällsfrågor med välutvecklade resonemang och väl underbyggda argument och kan då i stor utsträckning växla mellan olika perspektiv.
Teknik
Eleven kan undersöka olika tekniska lösningar i vardagen och med god användning av ämnesspecifika begrepp beskriva hur ingående delar samverkar för att uppnå ändamålsenlighet och funktion och visar då på andra liknande lösningar. Dessutom för eleven välutvecklade och väl underbyggda resonemang om likheter och skillnader mellan några material och deras användning i tekniska lösningar.
Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang kring hur några föremål och tekniska system i samhället förändras över tid och visar då på drivkrafter för teknikutvecklingen. Dessutom kan eleven föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om hur olika val av tekniska lösningar kan få olika konsekvenser för individ, samhälle och miljö.