Textil, åk 1

Årskurs: 1
Ämnen: Slöjd
Antal lektioner: Årsplanering
Författad av: Viktoria Bergström

planering

v. 34-37: Presentation ”Lära känna” . Nysta till varm och kall korg. Göra öglor till öggleramsa. Göra öglor med ”lilla fågel” på tråd. Presentation av handarbeteslektion. Introduktion nysta garn.            

v. 38-39 ½ klass: Gå igenom uppläggning av maskor, med hjälp av ”Sticksaga”. Välja garn från den varma röda/gula korgen eller från den mer kalla blå/gröna korgen. Andra ½ klass Nystar och övar öglemaskor.

v. 38 och 39: åk 12, Gå igenom stickning, Lämna stickor  och garn. Öva till v. 45 eller v.46.

v. 41 (42): Introduktion stickning. Börja sticka, ”Stickramsa”: In i grottan rädda prinsen ut ur grottan, upp på hästen och rid iväg

v. 42 - 43: Fortsätta öva stickning

v.45 - 46: Faddrar från äldre årskurser på stickbesök och hjälper eleverna sticka

v.47 – v. 8: Sticka, Hålvarv

v. 10: Introduktion sy foder och sy flöjtfodral.

v. 15: Introduktion tvinna tråd till flöjtfodral.

v. 16 - 23: Slutföra Flöjtfodral

Perioden bearbetar följande centrala innehåll

Ur En väg till frihet

  • Löpöglan som grund för stickning och virkning.

  • Nysta garn, fingervirka.

  • Sticka t.ex. ett flöjtfodral, smådjur, bollar.

  • Tälja.

  • Sagor och berättelser som inspirationskällor och förebilder för egna idéer och skapande.

  • Enkla skisser och arbetsbeskrivningar, hur de kan läsas, följas och kopplas till enkla beräkningar, i samband med stickningen.

övningsmoment

Kontinuerligt betraktande och justerande av det egna arbetet. Utvärdering av det egna och kamraternas färdiga alster genom t.ex en utställning. Hur har det gått? Vad var lätt? Vad var svårt?

Eleven prövas mot följande kunskapskrav

Ur Lgr11

Motsvarande betyget E:

Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon miljöaspekt väljer eleven tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val. Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.

Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremåls kvalitet. Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang om symboler, färg, form och material

Hur prövas eleven mot kunskapskraven

Bedömning sker enligt hur eleven levt upp till kunskapskraven och hur eleven tagit tillvara på tiden och tagit till sig instruktioner och ansvarat för sitt egna lärande.