Textil, åk 2

Årskurs: 2
Ämnen: Slöjd
Antal lektioner: Årsplanering
Författad av: Viktoria Bergström

planering

v.34 

  1. Genomgång Handarbetslektion/Struktur.  

  2. Skriva namn på liten lapp till Åsboryagarn. Alla elever ska slumpmässigt få sitt garn(färg).

v. 35 

  1. Introduktion Virka provlapp som ska bli ett en vacker filt. Dela ut virknålar och garn. 

  2. Visa Virkögla. Fingervirka 18 luftmaskor, klipp av tråd. Introduktion Luftmaskor med virknål.

v. 36-38

Virka. – Virka 18 luftmaskor och 1 vändmaska. Virka i varje hål , prinsen och prinsessan.

Virka provlapp 15-18 varv provlapp klar. Påbörja lapptäcke av elevernas virkade lappar.

v. 39 – 43

Extrauppgift efter lapp till lapptäcke och efter handdocka.

  1. Introduktion fyrkantig grytlapp, Alternativ väska Bomullsgarn 8/2. Val av färg. Färg till ram bestäms när fyrkanten är klar. Virka med samma färg runt grytlapp innan man börjar med ram. 

  2. Virka fyrkantig grytlapp, extra uppgift rund grytlapp eller väska.

v. 45-51

Fabeldjur:

  1. Skissa på Handdocka. Rita djuret i den miljö som den bor i, rita på hela pappret.

  2. Introduktion Handdocka, gå igenom vilket garn/färger. Virka upp till lillfinger, tumme eller huvud beroende på fabel. Skiss och ritning stöd vid virkning av handdocka.

Fortsätta och virka på extrauppgift: grytlappar, väska som inte är färdiga.

v. 3 – 14

Arbeta med handdockor

v.  15, 16 – 

Introducera Broderi på Textilpåse.

Arbetet med Textilpåse slutförs i åk 3 Ht.

Perioden bearbetar följande centrala innehåll

Ur En väg till frihet

  • Virka enkla lappar till gemensamt lapptäcke.

  • Med inspiration från fabelberättelser virka handdjur, utifrån egna idéer.

övningsmoment

Kontinuerligt betraktande och justerande av det egna arbetet. Utvärdering av det egna och kamraternas färdiga alster genom t.ex en utställning. Hur har det gått? Vad var lätt? Vad var svårt?

Eleven prövas mot följande kunskapskrav

Ur Lgr11

Motsvarande betyget E:

Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon miljöaspekt väljer eleven tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val. Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.

Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremåls kvalitet. Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang om symboler, färg, form och material.

Hur prövas eleven mot kunskapskraven

Bedömning sker enligt hur eleven levt upp till kunskapskraven och hur eleven tagit tillvara på tiden och tagit till sig instruktioner och ansvarat för sitt egna lärande.