Textil, åk 3

Årskurs: 3
Ämnen: Slöjd
Antal lektioner: Årsplanering
Författad av: Viktoria Bergström

planering

v. 34- 40: Fortsätta sy ihop och brodera namn och “öppen form” på Textilpåse. Fortsatt arbete med Broderi på Textilpåse. Brodera namn, form, hällor och knappar.

v. 41: Tesa ull och Växtfärgning genomgång.

v. 42: Växtfärga garn.

v. 42-45: Färdigställa textilpåse, Namn och knappar. ( elev som ej blivit klar fortsätter i vår.). Karda/Spinna/Nysta Växtfärgat garn. (elever som är klara med textilpåse).

v.45 eller v.46: Färgning av Indigo. 1 förmiddag, ca 20 minuter / klass.

v. 47 och v. 15: Ullberedning: egenskaper, historia.

  1. Uppleva/förundras/känna på ull/Tesa. Hur kan det bli en tråd och vad kan man använda fårets ull till?

  2. Introduktion Ull när man klipper/ullens egenskaper. Karda, Samla de färdigkardade ullrullarna i Textilpåsen.

  3. Introduktion: Karda.

  4. a. Introduktion Spinna. b. Karda /Spinna.

  5. Spinna.

  6. a. Förbereda vävplattor. b. Karda/Spinna/Väva.

  7. Tvätta ull, karda, spinna 

Virkning av Mössa

v. 48 – 50: Nysta garn.

v. 50 – v.2-6

  1. Skissa på mössa   

  2. Genomgång av virkning mössa.

  3. Virka mössa

v. 7-8 och v. 10-14  Virka mössa, virka handledsvärmare, öronband.

v. 16 – . Karda, Spinna och väva. Brodera på textilpåse, färdigställa.

Perioden bearbetar följande centrala innehåll

Ur En väg till frihet

  • Följa processen från ull till bruksting - klippa får, karda, spinna, växtfärga, sticka, virka, tova och enklare vävarbeten på vävram, t.ex. en liten väska.

  • Virka en egen mössa, samtala om hur färg, form och material påverkar mössans uttryck.

  • Metall, textil och trä. Materialens egenskaper och användningsområden. Textila material, trä men även naturmaterial som bivax och lera är ett naturligt inslag i elevernas dagliga undervisning. Metallslöjden introduceras t.ex. då smedens arbete presenteras under temaläsningen om olika hantverk.

  • Handverktyg och redskap, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt, lyfts fram i samband med temat bondens år eller när olika hantverk och yrken presenteras. 

  • Enkla former av några hantverkstekniker, till exempel metalltrådsarbete, sågning och tovning, lyfts fram i samband med temat bondens år.

  • Enkla skisser och arbetsbeskrivningar, hur de kan läsas, följas och kopplas till enkla beräkningar, T.ex. i samband med perioden om hus, och husbygge, dels med planering och skiss (t.ex. bygge av pepparkakshus) och dels i genomförandet av det större husbygget.

  • Inom temat Bondens år, använda och teckna av vanliga bruksföremål och redskap. Inom temat traditionella yrken använda och teckna av och beskriva redskap inom traditionell jakt, fiske, gruvindustri, skogsbruk.

  • Inom temat traditionella yrken, lära sig om olika material; metaller hos smeden, trä hos snickaren, lin och ull vid klädtillverkning.

  • I samband med husbygge träna grunderna i olika tekniker täljning, sågning, mätning.

övningsmoment

Kontinuerligt betraktande och justerande av det egna arbetet. Utvärdering av det egna och kamraternas färdiga alster genom t.ex en utställning. Hur har det gått? Vad var lätt? Vad var svårt?

Eleven prövas mot följande kunskapskrav

Ur Lgr11

Motsvarande betyget E:

Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon miljöaspekt väljer eleven tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val. Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.

Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremåls kvalitet. Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang om symboler, färg, form och material

Hur prövas eleven mot kunskapskraven

Bedömning sker enligt hur eleven levt upp till kunskapskraven och hur eleven tagit tillvara på tiden och tagit till sig instruktioner och ansvarat för sitt egna lärande.