Textil, åk 4
Årskurs: 4
Ämnen: Slöjd
Antal lektioner: Årsplanering
Författad av: Viktoria Bergström, Gunilla Erneberg
planering
v.34-35: Broderat Pennfodral i Korsstygn (Waldorfskolans korsstygn)
Introduktion. Presentation, av korsstygnsuppgift. Ta med galge med många färger.
Vika Ritpapper till ett pennfodral med framsida, baksida och lock.
Rituppgift: Symmetrisk form på framsida som är öppen uppåt. Den symmetriska formen sluter på locket. Baksidan elevens initialer.
Börja skissa små skisser på en form som ska bli till den ritning eleven sedan ska föra över på det vikta pappret.
v. 36-37: Introduktion: Överföring från ritning till rutpapper.
För över form/mönster till rutpapper.m, följ rutorna.
Fyll i hur färgfälten hamnar på rutpapper. Fyll i färgfält.
v.38 - 39: Introduktion Korsstygn, början och fäsning av tråd.
Syriktning, att korsen kommer åt samma håll. Byte av färg.
Sy vikningar vid lock och vid nederkant. För att få in tekniken hur man syr korsstygn, varje kors för sig.
v.40-43: Börja sy framsida alt. Lock beroende på hur stor uppgiften är för enskild elev.
v.45-: Sy Framsida och Lock.
Gör ritning på baksida av pennfodral. Initialer, färg form.
Vårtermin från vecka 14
Introduktion montering med Linnetyg och fastsättning av hällor och knappar för att kunna stänga pennfodral.
Perioden bearbetar följande centrala innehåll
Ur En väg till frihet
Verktyg, redskap.
Korsstygns broderi.
I samband med broderiet utveckla en idé från grunden till färdigt arbete och utvärdera arbetet utifrån estetiska och funktionella överväganden. Öva sig i att följa en arbetsbeskrivning, och göra enklare matematiska beräkningar.
Ullarbeten t.ex. tovning i samband med historieperioden om vikingatiden.
Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
övningsmoment
Kontinuerligt betraktande och justerande av det egna arbetet. Utvärdering av det egna och kamraternas färdiga alster genom t.ex en utställning. Hur har det gått? Vad var lätt? Vad var svårt?
Eleven prövas mot följande kunskapskrav
Ur Lgr11
Motsvarande betyget E:
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon miljöaspekt väljer eleven tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val. Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang om symboler, färg, form och material.
Hur prövas eleven mot kunskapskraven
Bedömning sker enligt hur eleven levt upp till kunskapskraven och hur eleven tagit tillvara på tiden och tagit till sig instruktioner och ansvarat för sitt egna lärande.