Textil, åk 5

Årskurs: 5
Ämnen: Slöjd
Antal lektioner: Årsplanering
Författad av: Viktoria Bergström, Gunilla Erneberg

planering

v.34 Introduktion. Presentation. Lovikkavantens historia. Välja garn och nysta.

v.35 Val av vante eller socka. Lägga upp maskor och börja sticka.

v.36 Börja göra Loggbok och kontinuerligt göra beskrivningar /anteckningar/ritningar i denna efter hand. Genomgång mudd på vante/stickning.

v.37 Sticka – Genomgång hur mycket och vad eleverna ska göra på denna lektion. 

v.38-40 Fortsätta sticka, Alla ska ha stickat klart mudd.

v 41-.42 Genomgång/fortsätta sticka till tumme alt. Häl och sticka in en tråd. 

v.43 sticka, genomgång hur långt eleven ska ha kommit denna lektion. 

v.45-46 Genomgång intagning, avslutning av vante/socka

v.47 Genomgång tumme/häl.

v.48 Genomgång stickbeskrivning och på påbörja nästa vante/socka

v.49-51 Sticka färdigt vantar och sockor.

v. 2-3 Sticka, filta och Brodera på vantar och sockor. Färdigställa.

Perioden bearbetar följande centrala innehåll

Ur En väg till frihet

  • Begrepp som används i samband med de olika teknikerna.

  • Arbeta med proportioner och symmetri och utforma ett par vantar eller sockor.

  • Stickning i en mer avancerad teknik med fem stickor, rundstickning.

  • Skriva en stickbeskrivning med rätt terminologi och förkortningar.

  • Sy ett djur efter egen mönsterkonstruktion.

  • Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar och hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.

  • Undersökande av olika materials och hantverksteknikers möjligheter.

  • Dokumentera arbetsprocessen, skriva loggbok och göra en pärm för förvaring av mönster och beskrivningar.

  • I samband med undervisningen i historia få möta slöjdtraditioner från olika kulturer, och t.o.m. använda dem som inspirationskällor och förebilder för egna idéer och skapande.

  • Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering.

övningsmoment

Kontinuerligt betraktande och justerande av det egna arbetet. Utvärdering av det egna och kamraternas färdiga alster genom t.ex en utställning. Hur har det gått? Vad var lätt? Vad var svårt?

Eleven prövas mot följande kunskapskrav

Ur Lgr11

Motsvarande betyget E:

Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon miljöaspekt väljer eleven tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val. Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.

Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang om symboler, färg, form och material.

Hur prövas eleven mot kunskapskraven

Bedömning sker enligt hur eleven levt upp till kunskapskraven och hur eleven tagit tillvara på tiden och tagit till sig instruktioner och ansvarat för sitt egna lärande.