Bilder: Anna Ljungkvist.

Upplysningen och romantiken

Årskurs: 9
Ämnen: Svenska
Periodlängd: 3 veckor
Författad av: Anna Ljungkvist

Dagsplanering

Dag 1

  • Introduktion av upplysningens författare. Bakgrund historiskt och politiskt. Storbritannien

  • Daniel Defoe – ”Robinson Kruse”, Jonathan Swift –”Gullivers resor”

  • Mary Wollstonecraft –”Till försvar för kvinnans rättigheter”

Dag 2

  • Frankrike

  • Francois Voltaire –”Candide”, Jean-Jacques Rousseau”Emile”

  • Charles-Louis de Secondant de Montesquieu –”Om lagarnas anda”

Dag 3

  • Sverige

  • Carl von Linné –, Carl von Dalin – Tidskriften ”Den swänske Argus”

  • Johan Henrik Kjellgren – Tidningen ”Stockholm Posten”

Dag 4

  • Sång och genomgång av Carl Michael Bellman ”Fredmans epistlar”. Teckningsövning, Carl von Linnés botaniska skisser.

Dag 5 

  • Anna Maria Lenngren 1754 – 1817 ”Några ord till min kära dotter i fall jag hade någon”

  • Hedvig Charlotta Nordenflyckt – ”Fruentimrets försvar”

  • Jonas Love Almqvist – ”Det går an”

Dag 6

  • Sammanfattning av Upplysningsförfattare, paralleller till vår tid. 

Dag 7

  • Romantiken – Introduktion! Goethe ”Den unge Werthers lidande”

  • Sturm und Drang.

  • Bröderna Grimms Sagor

  • HC Andersens Sagor

  • Ringaren i Notre-Dame

Dag 8

  • Kärlek och natursvärmeri

  • Erik Johan Stagnelius - diktning

  • William Blake - diktning

  • Jane Austin – Stolthet och fördom

Dag 9

  • Historieromaner

  • Sir Walter Scott - Ivanhoe - paralleller till nutida filmer/tv-serier

Dag 10

  • Gotiska skräckromanen, vampyrer

  • Lord Byrons diktning

  • Edgar Allen Poe diktning

  • Anne Radcliff gotiska skräcknoveller

  • Mary Shellys – Frankenstein

  • Bram Strokers – Dracula

  • Paralleller till nutida vampyrskildringar i litteratur och tv/film. Ex Twiligt-böckerna. Anne Rice “En vampyrs bekännelser”, True Blood.

Dag 11

  • Målninsgsövningar med William Blake som förlaga. Lyssna på romatiska tonsättare.

Dag 12, och svenska löptimmar

  • Textsamtal kring de valda texterna.

Dag 13

  • Prov textanalys

Dag 14

  • sammanfattning av perioden

Perioden bearbetar följande centrala innehåll

Ur En väg till frihet

  • I samband med litteraturhistoria: upplysningstid och romantik.

  • Litteraturhistoria med fokus på upplysningstid och romantik.

  • Några skönlitterära genrer och hur de stilistiskt och innehållsligt skiljer sig ifrån varandra.

  • Några skönlitterärt betydelsefulla ungdoms- och vuxenboksförfattare från Sverige, Norden och övriga världen och deras verk, samt de historiska och kulturella sammanhang som verken har tillkommit i.

  • Några skönlitterära genrer och hur de stilistiskt och innehållsligt skiljer sig ifrån varandra.

Övningsmoment

Samtal kring texter. Resonera kring hur samhället påverkar de konstnärliga uttrycken och tvärt om hur författare och konstnärer ifrågasätter och driver samhällsutveckling framåt. Läsa olika texter och genren. Målningsövningar där upplysningens exakta observerande ställs mot romantikens måleriska uttryck. Jämförelser mellan konst, litteratur och musik.

Eleven prövas mot följande kunskapskrav

Ur Lgr 11

Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter med mycket gott flyt genom att, på ett ändamålsenligt och effektivt sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag. Genom att göra välutvecklade sammanfattningar av olika texters innehåll med god koppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar eleven mycket god läsförståelse. Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna eller är dolda i olika verk.

Eleven kan också föra välutvecklade och nyanserade resonemang om verket med kopplingar till dess upphovsman. Eleven drar då väl underbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska och kulturella sammanhang som det har tillkommit i.

Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett varierat urval av källor och för då välutvecklade och väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.

Eleven kan samtala om och diskutera varierande ämnen genom att ställa frågor och framföra åsikter med välutvecklade och väl underbyggda argument på ett sätt som för samtalen och diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem. Dessutom kan eleven förbereda och genomföra välutvecklade muntliga redogörelser med väl fungerande struktur och innehåll och god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.

Hur prövas eleven mot kunskapskraven

Textamtal i grupp och helklass.
prov analys av olika texter.
Inlämningsarbete, om en fritt vald roman.