Bilder: Anna Ljungkvist.
Upplysningen och romantiken
Årskurs: 9
Ämnen: Svenska
Periodlängd: 3 veckor
Författad av: Anna Ljungkvist
Dagsplanering
Dag 1
Introduktion av upplysningens författare. Bakgrund historiskt och politiskt. Storbritannien
Daniel Defoe – ”Robinson Kruse”, Jonathan Swift –”Gullivers resor”
Mary Wollstonecraft –”Till försvar för kvinnans rättigheter”
Dag 2
Frankrike
Francois Voltaire –”Candide”, Jean-Jacques Rousseau”Emile”
Charles-Louis de Secondant de Montesquieu –”Om lagarnas anda”
Dag 3
Sverige
Carl von Linné –, Carl von Dalin – Tidskriften ”Den swänske Argus”
Johan Henrik Kjellgren – Tidningen ”Stockholm Posten”
Dag 4
Sång och genomgång av Carl Michael Bellman ”Fredmans epistlar”. Teckningsövning, Carl von Linnés botaniska skisser.
Dag 5
Anna Maria Lenngren 1754 – 1817 ”Några ord till min kära dotter i fall jag hade någon”
Hedvig Charlotta Nordenflyckt – ”Fruentimrets försvar”
Jonas Love Almqvist – ”Det går an”
Dag 6
Sammanfattning av Upplysningsförfattare, paralleller till vår tid.
Dag 7
Romantiken – Introduktion! Goethe ”Den unge Werthers lidande”
Sturm und Drang.
Bröderna Grimms Sagor
HC Andersens Sagor
Ringaren i Notre-Dame
Dag 8
Kärlek och natursvärmeri
Erik Johan Stagnelius - diktning
William Blake - diktning
Jane Austin – Stolthet och fördom
Dag 9
Historieromaner
Sir Walter Scott - Ivanhoe - paralleller till nutida filmer/tv-serier
Dag 10
Gotiska skräckromanen, vampyrer
Lord Byrons diktning
Edgar Allen Poe diktning
Anne Radcliff gotiska skräcknoveller
Mary Shellys – Frankenstein
Bram Strokers – Dracula
Paralleller till nutida vampyrskildringar i litteratur och tv/film. Ex Twiligt-böckerna. Anne Rice “En vampyrs bekännelser”, True Blood.
Dag 11
Målninsgsövningar med William Blake som förlaga. Lyssna på romatiska tonsättare.
Dag 12, och svenska löptimmar
Textsamtal kring de valda texterna.
Dag 13
Prov textanalys
Dag 14
sammanfattning av perioden
Perioden bearbetar följande centrala innehåll
Ur En väg till frihet
I samband med litteraturhistoria: upplysningstid och romantik.
Litteraturhistoria med fokus på upplysningstid och romantik.
Några skönlitterära genrer och hur de stilistiskt och innehållsligt skiljer sig ifrån varandra.
Några skönlitterärt betydelsefulla ungdoms- och vuxenboksförfattare från Sverige, Norden och övriga världen och deras verk, samt de historiska och kulturella sammanhang som verken har tillkommit i.
Några skönlitterära genrer och hur de stilistiskt och innehållsligt skiljer sig ifrån varandra.
Övningsmoment
Samtal kring texter. Resonera kring hur samhället påverkar de konstnärliga uttrycken och tvärt om hur författare och konstnärer ifrågasätter och driver samhällsutveckling framåt. Läsa olika texter och genren. Målningsövningar där upplysningens exakta observerande ställs mot romantikens måleriska uttryck. Jämförelser mellan konst, litteratur och musik.
Eleven prövas mot följande kunskapskrav
Ur Lgr 11
Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter med mycket gott flyt genom att, på ett ändamålsenligt och effektivt sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag. Genom att göra välutvecklade sammanfattningar av olika texters innehåll med god koppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar eleven mycket god läsförståelse. Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna eller är dolda i olika verk.
Eleven kan också föra välutvecklade och nyanserade resonemang om verket med kopplingar till dess upphovsman. Eleven drar då väl underbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska och kulturella sammanhang som det har tillkommit i.
Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett varierat urval av källor och för då välutvecklade och väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.
Eleven kan samtala om och diskutera varierande ämnen genom att ställa frågor och framföra åsikter med välutvecklade och väl underbyggda argument på ett sätt som för samtalen och diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem. Dessutom kan eleven förbereda och genomföra välutvecklade muntliga redogörelser med väl fungerande struktur och innehåll och god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.
Hur prövas eleven mot kunskapskraven
Textamtal i grupp och helklass.
prov analys av olika texter.
Inlämningsarbete, om en fritt vald roman.