Bilder: Anna Ljungkvist.

Vikingatiden, åk 4

Årskurs: 4
Ämnen: Historia
Periodlängd: 4 veckor
Författad av: Aleksandra Janicic, Nina Langmann Hagman

Dagsplanering

Vecka 1: Introduktion. Vad vet klassen om vikingar. Förförståelse! Gör tankekarta på tavlan över vad eleverna vet om vikingar. Berätta om Norden på 1000-talet. Var någonstans bodde vikingarna. Hur vet vi det? Vilka lämningar finns. Exempel på boplatser. Rita kartan av norra Europa.

Berätta om vikingarnas byggteknik(husbygge,båtbygge). Hur var samhällena organiserade. Jordbrukare, handelsmän. Hövdingar, fria män, jarlar och trälar. Eleverna ritar och skriver faktatexter efter anteckningar, tankekartor.

Vecka 2: Vikingarna och havet. Vart reste Nordmännen, vad hade man med sig hem. Kulturutbyte. Plundringsfärder/Vikingafärder. Vikingar i Öst-Söder- och Västerled. Leif Eriksson och Vinland.

Vecka 3: Hemmet: Köksutrustning,matvanor, kläder och vapen.Fördelning av hushållsarbetet. Exempel på kvinnor i strid och på resor. Rustning för strid och vapen. Samtala om fritid under vikingatiden. Tillverka ett vikingaspel

Vecka 4: Vikingarnas tro, värderingar och ideal. Mötet med Kristendomen. Eleverna får skriva med runor.

Utflykt: Besöka Birka och övernatta på Adelsön. Förberedelse inför besöket, läsning av boken Disa på Birka!

Litteraturtips: Torhill T Haugers serie: I fångenskap, Flykten från Vikingarna, Korpflickan och Drakskeppet av Maj Bylock

Perioden bearbetar följande centrala innehåll

Ur En väg till frihet

Svenska

  • Skrivträning att skriva faktatext utifrån tankekartor och stolpar.

Historia

  • Vikingafärdernas betydelse för handel och handelsutbyte, samtal och paralleller till dagens handelsutbyten och orsaker till resande.

  • Den nordiska mytologin och dess spår i t.ex. ortnamn och veckodagar lyfts fram.

  • Städer och byar växer fram i Norden. Birka som exempel på en tidig stadsbildning, en befäst handelsstad som står under uppsikt och ledning av en kung.

  • Om möjligt besök på Birka och kungsgården på Adelsö, eller Stenåldersby i Höör, eller Ekhagens forntidsby i Västergötland etc.

  • Arbetsfördelningen mellan män, kvinnor och barn under brons- och järnålder.

  • Synen på gamla och barn under vikingatiden, t.ex. ur litteratur, men även fynd som runstenar t.ex.Samtal om trälar, vilka var de och vilken roll hade de i det forntida samhället.

Övningsmoment

Skriva faktatexter.

Samtala om och jämföra människors levnadsvillkor under vikingatiden med dagens samhälle.

Eleven prövas mot följande kunskapskrav

Ur Lgr 11

Svenska

Eleven kan skriva olika slags texter med tydligt innehåll och väl fungerande struktur samt god språklig variation. I texterna använder eleven grundläggande regler för stavning, skiljetecken och språkriktighet med god säkerhet. Genom att kombinera text med olika estetiska uttryck så att de samspelar på ett ändamålsenligt och effektivt sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap. 

Historia

Eleven har mycket goda kunskaper om historiska förhållanden, skeenden och gestalter under olika tidsperioder. Eleven visar det genom att föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar. Eleven kan undersöka utvecklingslinjer inom kulturmöten, migration, politik och levnadsvillkor och beskriver då komplexa samband mellan olika tidsperioder. 

Hur prövas eleven mot kunskapskraven

Redovisning genom komplett periodhäfte, deltagande i samtal.

Kunna sätta in vikingatiden på rätt ställe på tidslinjen. Dagliga observationer om det som gjordes dagen innan. Sammanfatta dagens arbete tillsammans med eleverna dagens arbete.