Världskrigen, åk 9

Årskurs: 9
Ämnen: Historia
Periodlängd: 3 veckor
Författad av: Anna Ljungkvist

Dagsplanering

Dag 1 – Efter Weinerkonferensen, den europeiska dominansen, nationalismen.

Dag 2 – England/Frankrike imperialism och kolonialism.

Dag 3 – Tysklands enande, Bismarck och nationalismen.

Dag 4 – Första världskriget bakgrund, inledande skede, skottet i Sarajevo. Allianser. Kapprustning.

Dag 5-6 – Ryssland och revolutionen.

Dag 7 – Första världskriget. Skyttegravskriget.Gaskriget. Granatchock. Ingemansland. “På västfronten intet nytt”.

Dag 8 – Weimarrepubliken, mellankrigstid. Hyperinflationen. Dolkstötsteorin.

Dag 9 – Depressionen i USA.

Dag 10 – Inledning och åren fram till 1940.

Dag 11 - Tiden från 1940-1945, Översiktligt.

Dag 12 – Arbete med grupptexter. Välj ämne att skriva om i grupp: Upptakten, orsaker till kriget. Tysklands upprustning. Nazisternas övertag. Antisemitismen, Kristallnatten, lägren. Dunkerque. Operation Dynamo. Winston Churchill. 1940 Blixtkriget. Skandinavien under kriget. Rysslands roll. Krigslyckan vänder. Finska vinterkriget. Usa och Japan. Atmobomberna. Slaget om Stalingrad. Dagen D. Granska och värdera källor.

Dag 13 -  Arbete med grupptexter. 

Dag 14 – Läsning av gemensamma texter, gruppsamtal. Genomgång av viktiga teman. Se kortfilmen om krigets förluster. 

Dag 15 – Provskrivning.

Perioden bearbetar följande centrala innehåll

Ur En väg till frihet

  • Den europeiska dominansen, imperialism och kolonialism.

  • Nationalism och olika former av demokrati och diktatur i Europa och i andra delar av världen.

  • De båda världskrigen, deras orsaker och följder. Förtryck, folkfördrivningar och folkmord. Förintelsen och Gulag.

  • Historiska berättelser från skilda delar av världen med skildringar av människors upplevelser av förtryck, till exempel i form av kolonialism, rasism eller totalitär diktatur och motstånd mot detta.

övningsmoment

Öva källkritik, granska källors trovärdighet. Resonemang kring historiesyn. Läsa faktatexter, skriva text, ge respons.

Eleven prövas mot följande kunskapskrav

Ur Lgr 11

Eleven har mycket goda kunskaper om historiska förhållanden, skeenden och gestalter under olika tidsperioder. Eleven visar det genom att föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar, samt om Förintelsen och andra folkmord. Dessutom förklarar eleven hur människors villkor och värderingar kan påverkas av den tid de lever i. Eleven kan undersöka några utvecklingslinjer inom kulturmöten, migration, politik och levnadsvillkor och beskriver då komplexa samband mellan olika tidsperioder. Eleven anger också någon tänkbar fortsättning på dessa utvecklingslinjer och motiverar sitt resonemang med välutvecklade och väl underbyggda hänvisningar till det förflutna och nuet.

Eleven kan använda historiskt källmaterial för att dra välutvecklade och väl underbyggda slutsatser om människors levnadsvillkor, och för då välutvecklade och väl underbyggda resonemang om källornas trovärdighet och relevans. Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om hur historia har använts och kan användas i några olika sammanhang och för olika syften, samt hur skilda föreställningar om det förflutna kan leda till olika uppfattningar i nutiden, och vilka konsekvenser det kan få. I studier av historiska förhållanden, skeenden och gestalter såväl som vid användning av källor och i resonemang om hur historia används kan eleven använda historiska begrepp på ett väl fungerande sätt.

Hur prövas eleven mot kunskapskraven

  • Redovisning i periodhäfte text, bild, eget forskande.

  • Samtal och diskussioner.

  • Skriftligt prov.