Tillbaka till innehållsförteckningen.

Engelska – Centralt innehåll åk 6

Kommunikationens innehåll

  • Vardagliga situationer, intressen, personer, platser, aktiviteter och händelser, t.ex. nyhetsspråk. Söka och välja texter från olika media.

  • Åsikter, känslor och erfarenheter.

  • Vardagsliv, levnadssätt och sociala relationer i olika sammanhang och områden där engelska används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper. Engelskans utbredning i världen.

  • Latinets inverkan på engelskan, i samband med historieperioden om Romarriket.

Lyssna och läsa – reception

  • Tydligt talad engelska och enkla texter som är instruerande, beskrivande och kontaktskapande, från olika medier.

  • Dialoger, samtal och intervjuer.

  • Berättelser och annan fiktion för barn och unga, även i talad eller dramatiserad form.

  • Sånger, dikter och sagor.

  • Muntliga och skriftliga meddelanden samt information, till exempel reklam, tidtabeller och notiser.

  • Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och sammanhang samt för att anpassa lyssnande och läsning till framställningens form och innehåll.

  • Sökning av enkel information i ett avgränsat urval av muntliga och skriftliga källor av olika slag för användning i egen produktion och interaktion.

  • Språkliga företeelser, däribland uttal, ord och fasta språkliga uttryck, grammatiska strukturer samt stavning, i det språk eleverna möter.

  • Hur olika formuleringar används för att inleda och avsluta olika typer av framställningar och samtal.

Tala, skriva och samtala – produktion och interaktion

  • Samtal och skrivande för kontakt och kommunikation.

  • Presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar i sammanhängande tal och skrift t.ex. skriva noveller, haiku-dikter, sammanfattningar av texter, skriva reklamtexter och annonser på engelska, artiklar till fiktiva resemagasin.

  • Intervjua varandra, göra skriftlig eller muntlig presentation.

  • Skriva kort bokrecension.

  • Strategier, däribland omformuleringar, frågor och stödjande fraser, för att bidra till och underlätta samtal och skriftlig interaktion, även digital.

  • Språkliga företeelser, däribland uttal, ord, artighetsfraser, tilltalsord och andra fasta språkliga uttryck, samt grammatiska strukturer och stavning i elevernas egen produktion och interaktion.

  • Bearbetning av egna muntliga och skriftliga framställningar för att förtydliga och anpassa kommunikationen efter syfte och mottagare.