Tillbaka till innehållsförteckningen.
Engelska – Centralt innehåll åk 8
Kommunikationens innehåll
Aktuella och för eleven bekanta ämnesområden.
Vardagliga situationer, intressen, aktiviteter och händelseförlopp.
Levnadsvillkor, traditioner, sociala relationer och kulturella företeelser i olika sammanhang och områden där engelska används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper.
Lyssna och läsa – reception
Talad engelska, även med inslag av regional och sociolektal variation, och texter, från olika medier.
Talad engelska och texter som är instruerande, informerande, beskrivande, berättande, diskuterande, argumenterande och kontaktskapande – varje slag för sig eller i olika kombinationer – till exempel samtal, intervjuer, nyheter, reportage och tidningsartiklar.
Författarbiografier t.ex. Shakespeare, Dickens, systrarna Brontë.
Analys av låttexter, ex amerikansk protestmusik .
I samband med historieundervisningen om den industriella revolutionen, triangelhandel och kolonialismen presenteras levnadsvillkor, kultur, sociala relationer i några engelsktalande regioner.
Skönlitteratur och annan fiktion, även i talad och filmatiserad form.
Sånger och dikter, t.ex. Shakespeares sonetter.
Strategier för att uppfatta detaljer och förstå sammanhang samt för att anpassa lyssnande och läsning till framställningens form, innehåll och syfte.
Sökning och värdering av innehåll i muntliga och skriftliga källor av olika slag, utifrån olika syften.
Språkliga företeelser, däribland uttal, grammatiska strukturer och satsbyggnad, ord med olika stilvärden och fasta språkliga uttryck samt stavning, i det språk eleverna möter.
Hur sammanbindande ord och andra uttryck används för att skapa struktur och språkligt sammanhängande helheter.
Tala, skriva och samtala – produktion och interaktion
Samtal, diskussion och skrivande där eleverna berättar, beskriver, instruerar och motiverar sina åsikter.
Creative writing - korta uppvärmningsövningar, instudering av olika typer av poesi, skriva enligt olika versmått eller tema, dialogdikter, några sonettrader, skriva en berättelse med hjälp av några begynnande ord, öva muntlig och skriftlig storytelling.
Strategier för att bidra till och underlätta samtal och skriftlig interaktion, även digital, till exempel genom att ge bekräftelse, ställa följdfrågor, lyssna aktivt, formulera om, förklara, bidra med nya infallsvinklar och avsluta på ett artigt sätt.
Språkliga företeelser, däribland uttal, ord och fasta språkliga uttryck, grammatiska strukturer och satsbyggnad samt stavning i elevernas egen produktion och interaktion.
Bearbetning av egna muntliga och skriftliga framställningar för att förtydliga, variera, precisera och anpassa kommunikationen efter syfte, mottagare och sammanhang.