Tillbaka till innehållsförteckningen.

Teknik – Centralt innehåll åk 8-9

Teknik, människa, samhälle och miljö

  • Internet och några andra globala tekniska system samt deras fördelar, risker och begränsningar.

  • Möjligheter, risker och säkerhet vid teknikanvändning i samhället, däri­bland vid lagring av data.

  • Konsekvenser av teknikval utifrån ekologiska, ekonomiska och sociala as­pek­ter av hållbar utveckling.

  • Hur tekniken möjliggjort vetenskapliga upptäckter och hur vetenskapen har möjliggjort tekniska innovationer.

  • Hur föreställningar om teknik påverkar individers användning av tekniska lös­ningar och yrkesval.

  • Konsekvenser av teknikval utifrån ekologiska, ekonomiska, etiska och sociala aspekter, till exempel i fråga om utveckling och användning av biobränslen och krigsmateriel.

  • Studiebesök på en återvinningscentral och samtal om materials nedbrytbarhet och återvinning

  • Biografier om personer betydelsefulla för teknikfältet såsom Lenoir, Daimler, Benz, Ford, bröderna Wright, bröderna Lumière, Eriksson, Hamilton, och Lovelace.

  • Skisser av tekniska uppfinningar inom textilindustrin och gruvnäringen, t.ex. ångmaskinen, Spinning Jenny. Skisser av t.ex. ånglok och ångfartyg, hjulångare och zeppelinare.

Tekniska lösningar

  • Hur komponenter och delsystem benämns och samverkar inom tekniska sy­stem, till exempel informations- och kommunikationsteknik och transport­system.

  • Tekniska lösningar för hållfasta och stabila konstruktioner samt betydelsen av materialens egenskaper, till exempel drag- och tryckhållfasthet, hårdhet och elasticitet.

  • Bearbetning av råvara till färdig produkt och hantering av avfall i någon indu­striell process, till exempel vid tillverkning av livsmedel och förpackningar.

  • Tekniska lösningar för styrning och reglering med hjälp av elektronik och olika typer av sensorer. Hur tekniska lösningar som utnyttjar elektronik kan prog­ram­meras. Begrepp som används i samband med detta.

Arbetsmetoder för utveckling av tekniska lösningar

  • Hur digitala verktyg kan användas i teknikutvecklingsarbete, till exempel för att göra ritningar och simuleringar.

  • Egna konstruktioner där man använder styrning eller reglering med hjälp av programmering.

  • Dokumentation av tekniska lösningar: skisser, ritningar, fysiska och digi­tala modeller samt rapporter som beskriver teknikutvecklings- och kon­struk­tionsarbeten.