Ämnets syfte
Naturvetenskapen har sitt ursprung i människans nyfikenhet och behov av att veta mer om sig själv och sin omvärld. Kunskaper i fysik har stor betydelse för samhällsutvecklingen inom så skilda områden som energiförsörjning, medicinsk behandling och meteorologi. Med kunskaper om energi och materia får människor redskap för att kunna främja hållbar utveckling.
Undervisningen i fysik i waldorfskolan syftar till att väcka och utveckla elevernas nyfikenhet och intresse för världen. Genom undervisningen ges eleverna möjlighet att följa vägen från upplevelse och erfarenhet av fysikaliska fenomen, till abstraktion och begreppsbildning. Undervisningen strävar efter att väcka en lust hos eleverna att förstå sammanhang och söka lagbundenheter. Eleverna ska därför ges möjligheter att ställa frågor om fysikaliska fenomen och företeelser utifrån egna upolevelser och aktuella händelser.
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om fysiken i naturen och samhället samt ge dem förutsättningar att använda fysikens begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara fysikaliska fenomen. I waldorfpedagogiken utvecklas elevernas förståelse för de naturvetenskapliga begreppen i flera steg genom att eleverna möter liknande naturvetenskapliga fenomen på flera sätt i olika åldrar. Därigenom utvecklas en naturvetenskaplig förståelse som berikas och fördjupas genom hela skoltiden.
Under de första läsåren lägger undervisningen stor vikt vid praktiskt arbete där eleverna får ta del av och beskriva olika naturfenomen, och bearbeta sina erfarenheter i bild och text. Eleverna övar iakttagelseförmågan genom att kommunicera sina upplevelser både konstnärligt och verbalt. Abstraktionsnivån ökar i de högre årskurserna där teorier och begrepp utgör självklara nycklar till ett fördjupat kunskapande och eget forskande. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla sin förmåga att skilja mellan naturvetenskapliga och andra sätt att beskriva och förklara omvärlden.
Människan ställs idag inför praktiska och etiska valsituationer i frågor som rör energi, teknik och miljö. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att kommunicera och hantera etiska valsituationer som rör fysikens frågor genom att formulera egna och granska andras argument. Genom att söka svar på för fysiken ämnesspecifika frågor med hjälp av olika typer av källor ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett kritiskt tänkande och tilltro till sin egen förmåga att hantera frågor som rör naturvetenskap och har betydelse för dem själva och samhället.
I det praktiska arbetet ska eleverna ges förutsättningar att söka svar på frågor om fysikaliska fenomen med hjälp av egna systematiska undersökningar. På så sätt ska eleverna ges möjligheter att utveckla förståelse för att påståenden kan prövas och att kunskaper i fysik växer fram med hjälp av naturvetenskapliga arbetsmetoder. I det praktiska arbetet ska eleverna även ges möjligheter att utveckla färdigheter i att hantera material, utrustning och digitala verktyg.
Kunskaper i fysik har stor betydelse för samhällsutvecklingen i stort och för den enskilda individen inom områden såsom medicin, klimatforskning, energiförsörjning, teknik och astronomi. Genom att erbjuda eleverna en gedigen undervisning i fysik som utgår från elevernas egna erfarenheter av de fysikaliska fenomenen läggs grunden till en förståelse för en hållbar samhällsutveckling hos varje enskild elev.
Undervisningen i ämnet fysik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla
kunskaper om fysikens begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara samband i naturen och samhället,
förmåga att använda fysik för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, teknik och miljö, och
förmåga att genomföra systematiska undersökningar i fysik.