Tillbaka till innehållsförteckningen.
Fysik – Centralt innehåll åk 6
Fysiken i naturen och samhället
Optik och akustik som egna undervisningsperioder.
Genom experiment och iakttagelse av fenomen förstå hur ljud och ljus uppstår och breder ut sig.
Experiment med färger, exempelvis genom studier av prismor och regnbågen och hur man kan göra en egen regnbåge, t.ex. genom bygge av kalejdoskop.
Experiment med komplementfärger och efterbilder, skuggningar och mörkerseende.
Undersökningar av ljus från olika ljuskällor. Konstnärliga övningar kring ljus och mörker och skuggning.
Ögats uppbyggnad och funktion, mörkerseende och avståndsbedömning, vad som händer vid trötthet. Experiment med att ta bort ljus, samtal kring solned- gång och varför den röda färgen syns längst.
Kameran och dess funktion, t.ex. genom att bygga om klassrummet till en camera obscura.
Experiment med olika ljud, t.ex. bestämma avstånd och riktning med hjälp av ljud.
Experiment med Chladnis klangfigurer.
Ljudets egenskaper och ljudmiljöns påverkan på hälsan.
Örats uppbyggnad och funktion samt talorganets funktion.
Experiment med elektriska kretsar, batterier, vardaglig elektrisk utrustning, ficklampor.
Himlakroppar och deras rörelser i förhållande till varandra. Hur dag, natt, månader, år och årstider kan förklaras.
Magneters egenskaper och användning i hemmet och samhället.
Väderfenomen och deras orsaker, såsom vindar och vindriktning, liksom energianvändningens inverkan på klimatet i samband med med geografiundervisningen om jordens klimatzoner.
Olika typer av energiformer och energikällor samt deras påverkan på miljön.
Systematiska undersökningar och granskning av information
Tolkning och granskning av information med koppling till fysik, till exempel i faktatexter och tidningsartiklar.
Planering, genomförande, utvärdering och dokumenteration i bild och text av systematiska undersökningar och experiment.
Dokumentation med hjälp av tabeller i samband med matematikundervisningen.