Tillbaka till innehållsförteckningen.

Fysik – Centralt innehåll åk 6

Fysiken i naturen och samhället

  • Optik och akustik som egna undervisningsperioder.

  • Genom experiment och iakttagelse av fenomen förstå hur ljud och ljus uppstår och breder ut sig.

  • Experiment med färger, exempelvis genom studier av prismor och regnbågen och hur man kan göra en egen regnbåge, t.ex. genom bygge av kalejdoskop.

  • Experiment med komplementfärger och efterbilder, skuggningar och mörkerseende.

  • Undersökningar av ljus från olika ljuskällor. Konstnärliga övningar kring ljus och mörker och skuggning.

  • Ögats uppbyggnad och funktion, mörkerseende och avståndsbedömning, vad som händer vid trötthet. Experiment med att ta bort ljus, samtal kring solned- gång och varför den röda färgen syns längst.

  • Kameran och dess funktion, t.ex. genom att bygga om klassrummet till en camera obscura.

  • Experiment med olika ljud, t.ex. bestämma avstånd och riktning med hjälp av ljud.

  • Experiment med Chladnis klangfigurer.

  • Ljudets egenskaper och ljudmiljöns påverkan på hälsan.

  • Örats uppbyggnad och funktion samt talorganets funktion.

  • Experiment med elektriska kretsar, batterier, vardaglig elektrisk utrustning, ficklampor.

  • Himlakroppar och deras rörelser i förhållande till varandra. Hur dag, natt, månader, år och årstider kan förklaras.

  • Magneters egenskaper och användning i hemmet och samhället.

  • Väderfenomen och deras orsaker, såsom vindar och vindriktning, liksom energianvändningens inverkan på klimatet i samband med med geografiundervisningen om jordens klimatzoner.

  • Olika typer av energiformer och energikällor samt deras påverkan på miljön.

Systematiska undersökningar och granskning av information

  • Tolkning och granskning av information med koppling till fysik, till exempel i faktatexter och tidningsartiklar.

  • Planering, genomförande, utvärdering och dokumenteration i bild och text av systematiska undersökningar och experiment.

  • Dokumentation med hjälp av tabeller i samband med matematikundervisningen.