Ämnets syfte

Jordytan består av en mosaik av livsmiljöer som är unika, föränderliga och sårbara. Geografi ger oss kunskaper om dessa varierande miljöer och bidrar till förståelse av människors levnadsvillkor samt om samspelet mellan människa, samhälle och natur. Kunskaper i geografi ger ökade möjligheter att förstå vår omvärld och beredskap att främja hållbar utveckling. 

Det är i samspelet mellan människan och naturen som kulturen uppstår, och människors olika geografiska förutsättningar har alltid påverkat den sociala, kulturella och ekonomiska utvecklingen. Bergen, haven, skogen, tundran eller öknen har skapat olika förutsättningar för mänskligt liv. I waldorfskolan studeras ämnet i stark integration med historia, samhällskunskap och religion. 

I geografiundervisningen ges eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om geografiska förhållanden och mönster på olika platser och i olika regioner. Undervisningen ska vidga och fördjupa elevernas kunskaper om naturgivna processer och människans verksamheter i olika delar av världen, och hur dessa påverkar landskap och livsmiljöer. Samspelet mellan naturens egna processer och människors verksamheter är centrala inslag i undervisningen. Genom att tidigt lyfta fram samverkan mellan människor på olika platser och studera olika naturförhållandena, kommer eleverna kunna förstå mänsklig, social och kulturell mångfald, det skapar ett incitament för gemenskap och tolerans mellan människor. Det bidrar också till att eleverna får erfarenheter av att tolka och bedöma konsekvenser av olika förändringar som sker i det geografiska rummet. Genom undervisningen ska eleverna ges förutsättningar att växla mellan olika rumsliga perspektiv: lokala, regionala och globala, liksom mellan olika tidsperspektiv.

Genom ett medvetet ekologiskt perspektiv i undervisningen ges eleverna i waldorfskolan en möjlighet att redan i de lägre årskurserna utveckla en vördnad inför livet på jorden, som på sikt väcker deras intresse för hållbarhetsfrågor. Successivt ökar deras förståelse för miljö- och utvecklingsfrågor och de ges förutsättningar för att själva kunna analysera olika lösningar på vår tids och framtidens globala utmaningar. 

Det är även centralt att eleverna utvecklar färdigheter som möjliggör en orientering i omvärlden. Därför är det viktigt att de tillgodogör sig goda kunskaper om namn, lägen och storleksrelationer på världskartan. Med hjälp av olika geografiska källor, metoder, verktyg och begrepp ska eleverna även ges förutsättningar att utveckla färdigheter i att ställa geografiska frågor, analysera och dra slutsatser om natur- och kulturlandskap och om människors levnadsvillkor.  

Undervisningen i geografi i waldorfskolan syftar till att förmedla en holistisk syn på jorden, där helheten är mer än summan av de enskilda delarna. Geografiämnet har ett brett spektrum och är i waldorfskolan integrerat i flera andra skolämnen. 

Undervisningen i ämnet geografi ska ge eleverna förutsättningar att utveckla

  • Kunskaper om geografiska förhållanden och mönster samt om hur naturens processer och människors verksamheter formar och förändrar landskap och livsmiljöer i olika delar av världen,

  • Kunskaper om miljö̈- och utvecklingsfrågor utifrån ekologiska, sociala och ekonomiska perspektiv på̊ hållbar utveckling, och

  • Förmåga att utifrån geografiska frågor beskriva och analysera omvärlden med hjälp av geografins metoder och verktyg.