Tillbaka till innehållsförteckningen.

Geografi – Centralt innehåll åk 4

Geografiska förhållanden, mönster och processer

  • Namn och läge på Sveriges landskap, samt orter, berg, hav och vatten i Sverige samt huvuddragen för övriga Norden. Utmärkande drag för några natur- och kulturlandskap i Sverige och Norden.

  • Rullstensåsar, förkastningar, isräfflor, morän, jättekast, grytor, urberg och landhöjning.

  • Minoritetsbefolkning i Norden, samekultur, språk, sånger, dikter, myter.

  • I samband med undervisningstemat människan och djuren, beskrivs djuren i sina olika livsmiljöer, biotoper i Norden.

  • Väderdagbok, nederbördens, sol, moln, temperatur och vind.

  • I samband med temat hembygden göra fältstudier för att undersöka natur- och kulturlandskap.

Hållbar utveckling

  • Samtal om hållbar utveckling, hur val och prioriteringar på̊ individ- och samhällsnivå̊ kan påverka miljön och främja hållbar utveckling. olika näringar fördelade över landet t.ex. frågeställningar kring skolmaten, vad är närodlat, vad är importerat och vad innebär olika märkningar av matvaror.

Geografins metoder och verktyg

  • Digitala och analoga kartor och deras uppbyggnad med gradnät, färger, symboler och skala. Topografiska och tematiska kartor. Rita egna kartor i olika tekniker.

  • Centrala ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om geografi.