Ämnets syfte

Varje människas förståelse av sig själv är nära sammanlänkad med våra gemensamma berättelser om oss själva. Kvinnor och män har i alla tider skapat historiska berättelser för att tolka verkligheten och påverka sin omgivning. Unikt mänskligt är att kunna reflektera över vilka vi är och varifrån vi kommer, så att vi också kan göra oss en föreställning om vart vi är på väg. På så sätt påverkar det förflutna både våra liv i dag och våra val inför framtiden.

Historieämnet har alltid haft en central roll i waldorfskolans kursplan. Berättelsen om människan är en berättelse som utvecklar sig, från sagor och myter i de lägre årskurserna till en fördjupad förståelse för faktiska skeenden och historiska data i de högre årskurserna. Endast genom ett fördjupat historiskt perspektiv kan eleverna få redskap att förändra sin egen tid. En av skolans viktigaste uppgifter är därför att ge eleverna möjlighet att utveckla sitt historiemedvetande och sin historiska bildning. För det krävs kunskaper om historiska förhållanden och historiska begrepp, förmåga att tolka historiska källor och insikter i ur historia kan användas i olika sammanhang. Arbetet med källor ska även ge eleverna förutsättningar att leva sig in i det förflutna. 

Det är också viktigt att eleverna får ta del av och jämföra historisk forskning och historiskt förhållningssätt under olika tidsepoker, och att de får se hur historieskrivningen färgats av den tid den är sprungen ur. Eleverna ska få tillgång till en historieundervisning som skildrar hela mänsklighetens historia, oberoende av kön, ålder, klass och etnicitet. En annan aspekt som är viktig att lyfta fram i undervisningen är hur historia kan brukas i olika syften och sammanhang. Insikten om hur historiska berättelser och referenser har brukats ger eleverna en förståelse för hur dessa kan påverka människors identiteter, värderingar och föreställningar. 

Det är dessutom viktigt att historieundervisningen ger kunskaper och fördjupad förståelse om gångna tider och skeenden som kan fungera som gemensamma referenspunkter i livet, referenspunkter som varje maniska kan mäta sig mot. Skildringar av färgstarka historiska personligheter inspirerar var och en av oss att aktivt gripa in i världen här och nu, och ger oss en insikt om att inte bara mänskligheten, utan varje individ, står mitt inne i en ständig utveckling.

Genom att ge perspektiv på långa historiska linjer med relevans för nutiden, såsom levnadsvillkor, migration och makt, ges eleverna en fördjupad förståelse för hur historisk utveckling präglas av både kontinuitet och förändring.

Undervisningen i ämnet historia ska ge eleverna förutsättningar att utveckla

  • Kunskaper om händelser, aktörer och förändringsprocesser under olika tidsperioder samt om historiska begrepp och långa historiska linjer.

  • Förmåga att ställa frågor till historiska källor samt att tolka, kritiskt granska och värdera dessa.

  • Förmåga att reflektera över hur historia kan brukas i olika sammanhang och för olika syften.