Tillbaka till innehållsförteckningen.
Historia – Centralt innehåll åk 3
Att leva tillsammans
Samtala om hur människor historiskt flyttar inom ett land och mellan länder. T.ex. genom en jämförelse med familjer som flyttade till Sverige för att arbeta inom järnindustrin på 1500–1600-talet, med hur människor flyttar i dag.
Att leva i närområdet
Hemortens historia tas upp i samband med i temat Traditionella yrken och Bondens år, t.ex. vad närområdets platser, byggnader och vardagliga föremål kan berätta om livet där under olika tider.
Studiebesök i vid bruksindustrier, exempelvis smedjor, masugnar, t.ex. Falu koppargruva, Sala silvergruva
Utflykter i närområdet, leta spår av den senaste istiden.
Att leva i världen
I samband med temat Bondens år behandlas människans uppkomst, vandringar och jakt samt förändrade levnadsvillkor i samband med övergången till jordbruk.
I samband med planerandet av ett eget Husbygge ges en historisk genomgång över hur människor sökt skydd, för att sedan bygga enklare hus till att bli helt bofast. Berättelser från nordisk mytologi och samisk religion används.
I samband med temat Husbygge får eleverna lära sig hur Nordens befolkas och hur de bott och vilka material de använt när de byggt och levt, under stenålder, bronsålder och järnålder, jämfört med hur husen ser ut i dag.
I samband med temat Traditionella yrken beskrivs ur olika yrken vuxit fram, äldre tiders samhällsbildning, livsvillkor, bostäder och redskap. Skildringar av människors levnadsvillkor förr i tiden belyses till exempel genom barnlitteratur, sånger och filmer.
I samband med temat Traditionella yrken får eleverna ta del av minnen berättade av människor som lever nu t.ex. intervjua äldre släktingar och dokumentera i bild och text, eller besöka ett Länsmuseum.
Att undersöka verkligheten
Eleverna får rita en tidslinje med utgångspunkt från sig själv, och följa sin släkt några generationer bakåt i tiden.
I samband med grammatikundervisningen får eleverna arbeta med tidslinjer och tidsbegrepp dåtid, nutid och framtid.