Tillbaka till innehållsförteckningen.
Samhällskunskap – Centralt innehåll åk 6
Individer och gemenskaper
Sociala roller och normer i olika sammanhang, till exempel inom familjen och i vänskapsrelationer. Könsroller, jämställdhet och sexualitet.
Sociala skyddsnät för barn i olika livssituationer, i skolan och i samhället.
Samhällsresurser och fördelning
Privatekonomi och relationen mellan arbete, inkomst och konsumtion, t.ex. ämnesintegrerat med matematikundervisningen då ett centralt tema är statistik och procenträkning.
•Det offentligas ekonomi. Vad skatter är och vad kommuner, regioner och stat använder skattemedel till.
Exempel på skilda ekonomiska och sociala villkor för barn, i Sverige och i olika delar av världen.
Beslutsfattande och politiska idéer
Vad demokrati är och hur demokratiska beslut fattas. Hur individer och grupper kan påverka beslut, genom att rösta i allmänna val och till exempel genom elevråd i skolan eller genom att skapa opinion i sociala medier. Detta moment kan övas genom t.ex. rollspel om forna Rom där eleverna får hålla ett anförande utifrån sin intressegrupp med efterföljande val till senaten.
Riksdagen och regeringen och deras olika uppdrag. Politiska val och partier i Sverige. Skiljelinjer i några aktuella politiska frågor.
Rättigheter och rättsskipning
Samhällets behov av lagstiftning samt några olika lagar och påföljder. Kriminalitet och möjliga konsekvenser för individ och samhälle.
De mänskliga rättigheterna och deras betydelse, inklusive barnets rättigheter i enlighet med barnkonventionen. Principen om likabehandling, inklusive skydd mot diskriminering.
De nationella minoriteterna judar, romer, urfolket samerna, sverigefinnar och tornedalingar: kultur, historia och rättigheter.
Information och kommunikation
Mediernas roll som informationsspridare, opinionsbildare och granskare av samhällets makthavare samt som underhållare.
Hur digitala och andra medier kan användas ansvarsfullt utifrån sociala, etiska och rättsliga aspekter.
Granskning av samhällsfrågor
Aktuella samhällsfrågor och olika perspektiv på dessa.
Hur budskap, avsändare och syfte kan urskiljas och granskas med ett källkritiskt förhållningssätt i såväl digitala medier som i andra typer av källor som rör samhällsfrågor.