Tillbaka till innehållsförteckningen.

Slöjd – Centralt innehåll åk 4

Slöjdens material, verktyg och hantverkstekniker

  • Metall, textil, trä och andra material. Materialens egenskaper, användningsområden och kombinationsmöjligheter med varandra, t.ex. i samband med historieundervisningen om sten-brons- och järnåldern och hur det påverkade samhällsutvecklingen.

  • Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.

  • Enkla former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.

  • Skisser, mönster och arbetsbeskrivningar, hur de kan förstås och följas, i samband med plan och genomförande av korsstygnsbroderi.

Slöjdens arbetsprocesser

  • Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och reflektion över arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet, t.ex. i samband med plan och genomförande av korsstygnsbroderi.

  • Undersökande av olika materials egenskaper och användbarhet i det egna slöjdarbetet.

Slöjdens uttryck och betydelse för hållbar utveckling

  • Hantverk och slöjdtraditioner från olika kulturer som inspirationskällor för det egna skapandet, t.ex. järnets betydelse, verktyg, redskap och dess betydelse för jordbruket, samhällsexpansionen i samband med historieundervisningen om sten-brons och järnåldern.

  • Hur färg, form och material bidrar till olika uttryck hos slöjdföremål.