Tillbaka till innehållsförteckningen.
Slöjd – Centralt innehåll åk 4
Slöjdens material, verktyg och hantverkstekniker
Metall, textil, trä och andra material. Materialens egenskaper, användningsområden och kombinationsmöjligheter med varandra, t.ex. i samband med historieundervisningen om sten-brons- och järnåldern och hur det påverkade samhällsutvecklingen.
Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
Enkla former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
Skisser, mönster och arbetsbeskrivningar, hur de kan förstås och följas, i samband med plan och genomförande av korsstygnsbroderi.
Slöjdens arbetsprocesser
Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och reflektion över arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet, t.ex. i samband med plan och genomförande av korsstygnsbroderi.
Undersökande av olika materials egenskaper och användbarhet i det egna slöjdarbetet.
Slöjdens uttryck och betydelse för hållbar utveckling
Hantverk och slöjdtraditioner från olika kulturer som inspirationskällor för det egna skapandet, t.ex. järnets betydelse, verktyg, redskap och dess betydelse för jordbruket, samhällsexpansionen i samband med historieundervisningen om sten-brons och järnåldern.
Hur färg, form och material bidrar till olika uttryck hos slöjdföremål.