Tillbaka till innehållsförteckningen.

Slöjd – Centralt innehåll åk 8

Slöjdens material, verktyg och hantverkstekniker

  • Metall, textil, trä och andra material. Materialens egenskaper, användningsområden och kombinationsmöjligheter med varandra.

  • Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.

  • Enkla former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.

  • Skisser, mönster och arbetsbeskrivningar, hur de kan förstås och följas.

Slöjdens arbetsprocesser

  • Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och reflektion över arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet, t.ex. ändringssömnad av plagg och nytillverkning av kostymer inför teateruppsättningen i årskurs 8

  • Undersökande av olika materials egenskaper och användbarhet i det egna slöjdarbetet.

Slöjdens uttryck och betydelse för hållbar utveckling

  • Hantverk och slöjdtraditioner från olika kulturer som inspirationskällor för det egna skapandet, t.ex. i samband med historieundervisningen arbeta med skisser av tekniska uppfinningarna inom textilindustrin och gruvnäringen.

  • Hur färg, form och material bidrar till olika uttryck hos slöjdföremål.

  • Slöjdmaterials ursprung, framställning och miljöpåverkan, till exempel tenn, bomullstyg, teak och läder.

  • Resurshushållning genom återbruk av material, t.ex. flätning i näver och återvunnet papper.