Ämnets syfte

Människan har alltid hänförts och förundrats över livets mysterier, naturens storslagenhet och skönhet, och tidens oändlighet. Religioner och andra livsåskådningar är därför centrala inslag i den mänskliga kulturen. En grundläggande uppfattning inom waldorfpedagogiken är att människan har ett andligt behov och en upplevelse av en själslig och andligt existentiell realitet inom sig, vilken hon inom religionsämnet bör ges tillfälle till att reflektera kring, och till viss del undersöka. Med andligt behov menas inte nödvändigtvis religiös tro, utan snarare ett intimt förhållande till en fördjupad existentiell dimension av tillvaron. 

Att den svenska religionsundervisningen är konfessionsfri och samtidigt obligatorisk är viktigt ur ett demokratiskt perspektiv. Oberoende av föräldrarnas trosuppfattning skall varje barn ges frihet att välja sin tro. Det handlar om en undervisning som syftar till att lyfta fram och belysa de religioner och andra icke religiösa livsåskådningar som finns i vårt svenska samhälle. Den svenska religionsundervisningen är tvådelad; förutom det rent religionshistoriska innehållet, syftar ämnet även till att lyfta frågeställningar kring etik och moral, identitet och mellanmänskligt socialt samspel. 

I waldorfskolans yngre åldrar bearbetas de etiska, moraliska och andligt existentiella frågeställningarna löpande medan beskrivning av de olika världsreligionerna och de mest genomgripande mytologierna är en del av morgonperiodundervisningen. Genom sagoberättelser och skönlitteratur ges eleverna verksamma bilder som öppnar upp för moralisk-etiska frågeställningar och väcker undran och nyfikenhet inför livet samt möjlighet att närma sig det svåraste svåra; sjukdom, fattigdom, orättvisor, ondska och död. Dessa berättelser bearbetas genom konstnärligt övande, samtal och diskussion. På så vis tar undervisningen sin utgångspunkt i elevernas inre etiska, och moraliska frågeställningar och stimulerar till reflektion över livsfrågor och etiska förhållningssätt. Undervisningen ska även bidra till elevernas möjligheter att utveckla en personlig livshållning och beredskap att handla ansvarsfullt i förhållande till sig själva och sin omgivning. 

Under de första skolåren stärks upplevelsen och känslan av vördnad inför livet, människan och naturen, liksom känslan av medmänsklighet.  I dagens samhälle, som är präglat av mångfald, där människor ur olika kulturer, med skilda livsåskådningar, trosuppfattningar och religioner, lever sida vid sida, är det viktigt att kunna möta andra människors och gruppers kultur och världsuppfattning. 

Tidens och årets rytmer är en viktig del av livet i waldorfskolan. Detta blir tydligt dels genom dags- och veckorytmen, men även genom årsloppet och dess fester. Förutom att ge kunskap om och insikt i högtiderna och deras betydelse, tillfredsställer det återkommande firandet av dessa högtider ett ceremoniellt behov, något som lever starkt hos de yngre barnen. På så vis får de även kunskaper om hur kristna traditioner påverkat det svenska samhället och hur traditioner påverkas över tid, omformas och förändras.

Undervisningen i ämnet religionskunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla

  • Kunskaper om religioner och andra livsåskådningar samt om olika tolkningar och varierande praktiker inom dessa.

  • Förmåga att kritiskt granska frågor som rör relationen mellan religion och samhälle.

  • Förmåga att resonera om etik, moraliska frågor och livsfrågor utifrån olika perspektiv.