Tillbaka till innehållsförteckningen.

Religionskunskap – Centralt innehåll åk 6

Religioner och andra livsåskådningar

  • Antika Rom, dess kultur och gudavärld.

  • Jesu biografi med utgångspunkt i berättelser ur Nya testamentet.

  • Den katolska kyrkans utveckling fram till medeltiden.

  • Centrala tankegångar bakom ritualer, levnadsregler och heliga platser i kristendomen och islam till exempel som de uttrycks i religiösa berättelser, i Bibeln och andra urkunder.

  • Muhammeds biografi och islams utveckling, behandlas i samband med morgonperiodstemat Historia/Medeltiden.

  • Likheter och skillnader mellan och inom några religioner.

  • Religionens betydelse i människors liv och människors olika sätt att uttrycka sin religiositet, till exempel genom att läsa olika ungdomsromaner och diskutera.

Religion och samhälle

  • Hur religioner framställs och representeras på̊ olika sätt i media och i andra sammanhang och hur det kan påverka människors bilder av sig själva och av andra.

  • Kristendomens betydelse för värderingar och kultur i det svenska samhället förr och nu. Kristna högtider och traditioner med koppling till kyrkoåret, till exempel sånger och psalmer.

  • Människors religiösa och livsåskådningsmässiga tillhörigheter i Sverige i dag samt hur detta har förändrats över tid. Ämnesintegreras med svenskundervisningen och samhällskunskapen.

  • Begreppen religion och livsåskådning.

Etik och livsfrågor

  • Samtal om begreppen religion och livsåskådning och vad de kan betyda för människors identitet, livsstil och grupptillhörighet.

  • Samtal och reflexion utifrån elevernas egna argument och olika religiösa tolkningar över vardagliga moraliska frågor, med utgångspunkt i övningar och i till exempel ungdomsromaner. Sådana frågor kan till exempel handla om ansvar, utanförskap, kränkningar, jämställdhet och sexualitet. Ämnesintegreras med svenska och samhällskunskap.