Tillbaka till innehållsförteckningen.

Religionskunskap – Centralt innehåll åk 9

Religioner och andra livsåskådningar

  • Vad religion och livsåskådning kan betyda för människors behov av mening, gemenskap, identitet och förståelse av omvärlden.

  • Centrala tankegångar inom kristendom, islam, judendom, hinduism och buddhism.

  • Likheter och skillnader i religiösa tolkningar och praktiker mellan och inom olika religioner. Huvudinriktningar inom kristendom och andra religioner.

  • Jämförelser mellan och inom de abrahamitiska religionerna

  • Olika biografier, till exempel Paulus biografi som underlag för samtal om livsavgörande existentiella händelser

  • Religionernas uppkomst, spridning och geografiska utbredning i dag.

  • Orientering om sekulära livsåskådningar och livshållningar, till exempel humanism och ateism.

Religion och samhälle

  • Tolkning av och samtal om religiös och livsåskådningsmässig symbolik och mening i Bibeln och andra religiösa urkunder, samt i ritualer och estetiska uttryck. Lyfts särskilt fram under morgonperiodstemat Konsthistoria.

  • Kritisk granskning av hur religion och religiositet framställs och representeras på olika sätt i media och i andra sammanhang och hur det kan påverka individer och samhället i stort.

  • Konflikter och samförstånd mellan olika religiösa och sekulära synsätt, till exempel i frågor om religionsfrihet, sexualitet och synen på kvinnors och mäns roller.

Etik och livsfrågor

  • Grundprinciper inom några etiska modeller, till exempel konsekvensetik och pliktetik.

  • Analys av och reflektion över etiska frågor utifrån elevernas egna argument samt utifrån tolkningar inom religioner och andra livsåskådningar och utifrån etiska modeller. Sådana frågor kan till exempel handla om frihet, rättvisa och solidaritet.

  • Samtal om och reflektion över livsfrågor utifrån elevernas egna tankar samt utifrån tolkningar inom religioner och andra livsåskådningar. Sådana frågor kan till exempel handla om identitet, kärlek, sexualitet och meningen med livet.