Ämnets syfte
Musik finns i alla kulturer och berör människor såväl kroppsligt som tanke- och känslomässigt. Musik påverkar individen på flera medvetandenivåer. På ett omedelbart sätt engagerar musiken den tänkande och kännande människan och är därigenom ett viktigt redskap för lärande, rekreation och bearbetning av medvetna och omedvetna intryck. Musiken hjälper oss också att förmedla och gestalta tankar och idéer. Som estetisk uttrycksform används musik i en mängd sammanhang och har olika funktion och betydelse för var och en av oss. I musiken är hela människan delaktig. Den spelar en viktig roll i människors sociala gemenskap och har betydelse för individens identitetsutveckling. I vår tid förenas musik från skilda kulturer och tidsperioder med andra konstformer i nya uttryck. Kunskaper i och om musik ökar möjligheterna att delta i samhällets kulturliv.
Inom waldorfpedagogiken har musik en central roll, där eleverna ges tillfälle att ämnesövergripande arbeta med musikaliska uttryck, t.ex. under den s.k. rytmiska delen som inleder morgonperioden, då eleverna t.ex. övar flöjtspel, sång, ramsor och rytmer. I nästan varje årskurs genomför klassen ett drama som lyfter fram ett av årskursens teman där musiken har en given plats. Det är viktigt att undervisningen i ämnet musik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper som gör det möjligt att delta i musikaliska sammanhang, både genom att själva musicera och genom att lyssna till musik. Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att tillägna sig musik som meningsbärande uttrycksform och kommunikationsmedel. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper i att använda röst, musikinstrument, digitala verktyg samt musikaliska begrepp och symboler i olika musikaliska former och sammanhang.
Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla en musikalisk lyhördhet som gör det möjligt att i eget musicerande och i samarbete med andra skapa, bearbeta och framföra musik i olika former. Undervisningen ska ge eleverna både möjlighet att utveckla en tilltro till sin förmåga att sjunga och spela samt ett intresse för att utveckla sin musikaliska kreativitet.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmågan att uppleva och reflektera över musik från olika sammanhang. Elevernas erfarenheter av musik ska utmanas och fördjupas i mötet med andras musikaliska erfarenheter. Därigenom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förståelse för olika musikkulturer, såväl den egna som andras.
Undervisningen i ämnet musik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla:
förmåga att sjunga och spela i olika musikaliska former och genrer,
förmåga att skapa musik samt uttrycka och kommunicera tankar och idéer i musikalisk form, och
förmåga att uppleva och reflektera över musikens innehåll, funktion och betydelse i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang.