Tillbaka till innehållsförteckningen.
Musik – Centralt innehåll åk 3
Musicerande och musikskapande
Sång och spel i olika former. Unison sång, kanon, växelsång och ensemblespel, nu även i dorisk tonart och dur.
Imitation och improvisation med röst, rörelse och instrument.
Hantverkssånger, t.ex. i samband med en dramatisering av olika yrken, gestaltade med sång, ljud, rytmer och rörelser.
Komposition med utgångspunkt i inspirationskällor, till exempel bild, rörelse och musik.
Musikens verktyg
Rösten och hur den kan användas för musikaliska uttryck genom variation av klang, rytm och dynamik.
Slagverksinstrument, stränginstrument, stråkinstrument, tangentinstrument, diatonisk flöjt och digitala verktyg för musicerande och musikskapande.
Röstvård och hörselvård vid sång, spel och lyssnande.
Musikaliska byggstenar: puls, rytm, tempo, klang, tonhöjd och dynamik.
Musiksymboler, bilder och grundläggande notkännedom.
Musikens sammanhang och funktioner
Musik som knyter an till elevens vardagliga och högtidliga sammanhang, däribland nationalsången t.ex. under temat hembygden, och några av de vanligaste psalmerna, samt inblickar i svensk och nordisk barnvisetradition.
Olika musikinstrument. Hur de låter, vad de heter och hur de ser ut.
Associationer i form av tankar, känslor och inre bilder som uppkommer genom musikupplevelser.