Tillbaka till innehållsförteckningen.

Musik – Centralt innehåll åk 3

Musicerande och musikskapande

  • Sång och spel i olika former. Unison sång, kanon, växelsång och ensemblespel, nu även i dorisk tonart och dur.

  • Imitation och improvisation med röst, rörelse och instrument.

  • Hantverkssånger, t.ex. i samband med en dramatisering av olika yrken, gestaltade med sång, ljud, rytmer och rörelser.

  • Komposition med utgångspunkt i inspirationskällor, till exempel bild, rörelse och musik.

Musikens verktyg

  • Rösten och hur den kan användas för musikaliska uttryck genom variation av klang, rytm och dynamik.

  • Slagverksinstrument, stränginstrument, stråkinstrument, tangentinstrument, diatonisk flöjt och digitala verktyg för musicerande och musikskapande.

  • Röstvård och hörselvård vid sång, spel och lyssnande.

  • Musikaliska byggstenar: puls, rytm, tempo, klang, tonhöjd och dynamik.

  • Musiksymboler, bilder och grundläggande notkännedom.

Musikens sammanhang och funktioner

  • Musik som knyter an till elevens vardagliga och högtidliga sammanhang, däribland nationalsången t.ex. under temat hembygden, och några av de vanligaste psalmerna, samt inblickar i svensk och nordisk barnvisetradition.

  • Olika musikinstrument. Hur de låter, vad de heter och hur de ser ut.

  • Associationer i form av tankar, känslor och inre bilder som uppkommer genom musikupplevelser.