Tillbaka till innehållsförteckningen.
Musik – Centralt innehåll åk 4
Musicerande och musikskapande
Sång, melodispel och ackompanjemang i olika genrer, unisont och i stämmor. T.ex. sånger med anknytning till nordisk mytologi, kväden med omkväden.
Imitation och improvisation med röst, rörelse och instrument med utgångspunkt i musikaliska byggstenar.
Komposition med utgångspunkt i musikaliska byggstenar.
Gestaltning av idéer genom att musicera och genom att kombinera musik med andra uttrycksformer.
Svenska landskapssånger, folkmusik och nordiska nationalsånger i samband med geografiundervisningen.
Samiska sånger, jojk.
Musikens verktyg
Rösten och hur den kan varieras och användas musikaliskt i olika vokala uttryck, till exempel sång, jojk och rap.
Röstvård och hörselvård vid musikaliska aktiviteter i olika miljöer.
Musikaliska byggstenar: puls, rytm, tempo, taktarter, klang, tonhöjd, dynamik, fraser, perioder, musikalisk form och ackord.
Musikens sammanhang och funktioner
Musikens påverkan på och betydelse för människa och samhälle. Hur musik kan uppfattas och användas i vardagliga och högtidliga sammanhang.
Musik tillsammans med bild, text och dans. Hur olika uttrycksformer kan samspela.
Musikinstrumentens funktioner i olika ensemble- och orkestertyper t.ex. i samband med stråkundervisning.
Musikaliska karaktärsdrag i konstmusik, folkmusik och populärmusik från olika kulturer.