Tillbaka till innehållsförteckningen.
Musik – Centralt innehåll åk 5
Musicerande och musikskapande
Sång, melodispel och ackompanjemang i olika genrer, unisont och i stämmor.
Flöjtensemble, utökad med alt-, tenor och basflöjt
Imitation och improvisation med röst, rörelse och instrument med utgångspunkt i musikaliska byggstenar.
Komposition med utgångspunkt i musikaliska byggstenar.
Gestaltning av idéer genom att musicera och genom att kombinera musik med andra uttrycksformer.
Bekanta sig med tonarter, t.ex. samband med temat Kulturepoker.
Sånger och danser i anknytning till Kulturepokerna
Europeisk folkmusik, gärna på originalspråk.
Musikens verktyg
Rösten och hur den kan varieras och användas musikaliskt i olika vokala uttryck.
Ackord-, melodi-, bas- och slagverksinstrument samt digitala verktyg för musicerande och musikskapande.
Röstvård och hörselvård vid musikaliska aktiviteter i olika miljöer.
Musikaliska byggstenar: puls, rytm, tempo, taktarter, klang, tonhöjd, dynamik, fraser, perioder, musikalisk form och ackord.
Musiksymboler, grafisk notation, ackordbeteckningar och grundläggande notkännedom.
Musikens sammanhang och funktioner
Musikens påverkan på och betydelse för människa och samhälle. Hur musik kan uppfattas och användas i vardagliga och högtidliga sammanhang.
Musik tillsammans med bild, text och dans. Hur olika uttrycksformer kan samspela.
Musikinstrumentens funktioner i olika ensemble- och orkestertyper.
Musikaliska karaktärsdrag i konstmusik, folkmusik och populärmusik från olika kulturer.