Tillbaka till innehållsförteckningen.

Musik – Centralt innehåll åk 5

Musicerande och musikskapande

  • Sång, melodispel och ackompanjemang i olika genrer, unisont och i stämmor.

  • Flöjtensemble, utökad med alt-, tenor och basflöjt

  • Imitation och improvisation med röst, rörelse och instrument med utgångspunkt i musikaliska byggstenar.

  • Komposition med utgångspunkt i musikaliska byggstenar.

  • Gestaltning av idéer genom att musicera och genom att kombinera musik med andra uttrycksformer.

  • Bekanta sig med tonarter, t.ex. samband med temat Kulturepoker.

  • Sånger och danser i anknytning till Kulturepokerna

  • Europeisk folkmusik, gärna på originalspråk.

Musikens verktyg

  • Rösten och hur den kan varieras och användas musikaliskt i olika vokala uttryck.

  • Ackord-, melodi-, bas- och slagverksinstrument samt digitala verktyg för musicerande och musikskapande.

  • Röstvård och hörselvård vid musikaliska aktiviteter i olika miljöer.

  • Musikaliska byggstenar: puls, rytm, tempo, taktarter, klang, tonhöjd, dynamik, fraser, perioder, musikalisk form och ackord.

  • Musiksymboler, grafisk notation, ackordbeteckningar och grundläggande notkännedom.

Musikens sammanhang och funktioner

  • Musikens påverkan på och betydelse för människa och samhälle. Hur musik kan uppfattas och användas i vardagliga och högtidliga sammanhang.

  • Musik tillsammans med bild, text och dans. Hur olika uttrycksformer kan samspela.

  • Musikinstrumentens funktioner i olika ensemble- och orkestertyper.

  • Musikaliska karaktärsdrag i konstmusik, folkmusik och populärmusik från olika kulturer.