Tillbaka till innehållsförteckningen.
Musik – Centralt innehåll åk 8
Musicerande och musikskapande
Sång, melodispel och ackompanjemang med genretypiska musikaliska uttryck, unisont och i stämmor. T.ex ursprungsbefolkningens musik i Syd-och Nordamerika, blues, jazz och negro spirituals.
Rytmisk och melodisk improvisation med röst, rörelse och instrument med utgångspunkt i musikaliska byggstenar.
Komposition i olika genrer, till exempel visor, ljudkompositioner och låtar, t.ex. i samband med klassens pjäsprojekt, eller genom att tonsätta egna dikter.
Gestaltning och kommunikation av musikaliska tankar och idéer i kombination med andra uttrycksformer.
Musikens verktyg
Rösten och hur den kan varieras och användas för vokala uttryck inom olika genrer och ensembletyper.
Ackord-, melodi-, bas- och slagverksinstrument samt digitala verktyg för musicerande och musikskapande.
Röstvård och hörselvård. Orsaker till att tal, sång, musiklyssnande och musicerande kan bidra till skador samt hur dessa skador kan förebyggas.
Musikaliska byggstenar: puls, rytm, tempo, taktarter, klang, tonhöjd, dynamik, fraser, perioder, musikalisk form, ackord, ackompanjemangsmodeller och basgångar. Musiksymboler, grafisk notation, ackordbeteckningar och grundläggande not-kännedom.
Musikens sammanhang och funktioner
Musikens påverkan på och betydelse för människa och samhälle. Musikens funktion för att uttrycka identitet, normer och grupptillhörighet i olika kulturer och sociala sammanhang.
Hur musik används som meningsskapande uttrycksform i olika medier, till exempel i film och spel eller i samband med dramaundervisningen då klassen arbetar med sitt pjäsprojekt.
Rättigheter och skyldigheter vid bruk av musik i olika sammanhang.