Tillbaka till innehållsförteckningen.

Musik – Centralt innehåll åk 8

Musicerande och musikskapande

  • Sång, melodispel och ackompanjemang med genretypiska musikaliska uttryck, unisont och i stämmor. T.ex ursprungsbefolkningens musik i Syd-och Nordamerika, blues, jazz och negro spirituals.

  • Rytmisk och melodisk improvisation med röst, rörelse och instrument med utgångspunkt i musikaliska byggstenar.

  • Komposition i olika genrer, till exempel visor, ljudkompositioner och låtar, t.ex. i samband med klassens pjäsprojekt, eller genom att tonsätta egna dikter.

  • Gestaltning och kommunikation av musikaliska tankar och idéer i kombination med andra uttrycksformer.

Musikens verktyg

  • Rösten och hur den kan varieras och användas för vokala uttryck inom olika genrer och ensembletyper.

  • Ackord-, melodi-, bas- och slagverksinstrument samt digitala verktyg för musicerande och musikskapande.

  • Röstvård och hörselvård. Orsaker till att tal, sång, musiklyssnande och musicerande kan bidra till skador samt hur dessa skador kan förebyggas.

  • Musikaliska byggstenar: puls, rytm, tempo, taktarter, klang, tonhöjd, dynamik, fraser, perioder, musikalisk form, ackord, ackompanjemangsmodeller och basgångar. Musiksymboler, grafisk notation, ackordbeteckningar och grundläggande not-kännedom.

Musikens sammanhang och funktioner

  • Musikens påverkan på och betydelse för människa och samhälle. Musikens funktion för att uttrycka identitet, normer och grupptillhörighet i olika kulturer och sociala sammanhang.

  • Hur musik används som meningsskapande uttrycksform i olika medier, till exempel i film och spel eller i samband med dramaundervisningen då klassen arbetar med sitt pjäsprojekt.

  • Rättigheter och skyldigheter vid bruk av musik i olika sammanhang.