Tillbaka till innehållsförteckningen.

Musik – Centralt innehåll åk 2

Musicerande och musikskapande

  • Sång och spel i olika former. Unison sång, kanon, växelsång och ensemblespel, fortfarande företrädesvis pentatoniska.

  • Imitation och improvisation med röst, rörelse och instrument. Växelvis lyssnande, spelande och sjungande.

  • Gestaltning av sånger och berättelser med ljud, rytmer och rörelser. sång- och rörelselekar. Musikinslag i mindre klasspjäser, t.ex. olika helgonlegender, St. Martin, Fransiskus,

Musikens verktyg

  • Rösten och hur den kan användas för musikaliska uttryck genom variation av klang, rytm och dynamik.

  • Slagverksinstrument, stränginstrument, t.ex. stråkundervisning för musicerande och musikskapande.

  • Röstvård och hörselvård vid sång, spel och lyssnande.

  • Musikaliska byggstenar: puls, rytm, tempo, klang, tonhöjd och dynamik.

  • Musiksymboler, bilder och grundläggande notkännedom, undervisas t.ex. i samband med stråkundervisning.

Musikens sammanhang och funktioner

  • Musik som knyter an till elevens vardagliga och högtidliga sammanhang, däribland nationalsången och några av de vanligaste psalmerna, samt inblickar i svensk och nordisk barnvisetradition.

  • Olika musikinstrument. Hur de låter, vad de heter och hur de ser ut.

  • Associationer i form av tankar, känslor och inre bilder som uppkommer genom musikupplevelser.