Tillbaka till innehållsförteckningen.
Musik – Centralt innehåll åk 2
Musicerande och musikskapande
Sång och spel i olika former. Unison sång, kanon, växelsång och ensemblespel, fortfarande företrädesvis pentatoniska.
Imitation och improvisation med röst, rörelse och instrument. Växelvis lyssnande, spelande och sjungande.
Gestaltning av sånger och berättelser med ljud, rytmer och rörelser. sång- och rörelselekar. Musikinslag i mindre klasspjäser, t.ex. olika helgonlegender, St. Martin, Fransiskus,
Musikens verktyg
Rösten och hur den kan användas för musikaliska uttryck genom variation av klang, rytm och dynamik.
Slagverksinstrument, stränginstrument, t.ex. stråkundervisning för musicerande och musikskapande.
Röstvård och hörselvård vid sång, spel och lyssnande.
Musikaliska byggstenar: puls, rytm, tempo, klang, tonhöjd och dynamik.
Musiksymboler, bilder och grundläggande notkännedom, undervisas t.ex. i samband med stråkundervisning.
Musikens sammanhang och funktioner
Musik som knyter an till elevens vardagliga och högtidliga sammanhang, däribland nationalsången och några av de vanligaste psalmerna, samt inblickar i svensk och nordisk barnvisetradition.
Olika musikinstrument. Hur de låter, vad de heter och hur de ser ut.
Associationer i form av tankar, känslor och inre bilder som uppkommer genom musikupplevelser.