Ämnets syfte

Naturvetenskapen har sitt ursprung i människans nyfikenhet och behov av att veta mer om sig själv och sin omvärld. Kunskaper i biologi har stor betydelse för samhällsutvecklingen inom så skilda områden som natur- bruk, miljö och hälsa. Med kunskaper om naturen och människan får människor redskap för att påverka sitt eget välbefinnande, men också för att kunna främja hållbar utveckling. Waldorfpedagogiken syftar till att ge eleverna möjlighet att lära genom alla sinnen och genom sina sinnen möta naturen och den egna kroppen.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om naturen och människokroppen. I waldorfpedagogiken tar biologiundervisningen i de yngre åren avstamp i elevens nyfikenhet inför naturen och omgivningen. Undervisningen ska utveckla elevens intresse för lära sig mer om sig själv och omvärlden. Därför ska biologiundervisningen utgå från elevens egna upplevelser av naturen och frågor om människans relation till den. En viktigt utgångspunkt är att tidigt utveckla en känsla av samhörighet med naturen och världen runtomkring. En strävan i biologiundervisningen i waldorfskolan är att låta eleverna finna lagbundenheter i naturen genom att studera fenomen utan att alltför tidigt styras av teorier.

I de lägre årskurserna närmar sig eleverna biologiämnet dels genom vandringar och iakttagelser i närmiljön, dels genom sagor och naturmyter som skildrar olika naturkrafter. Självkännedom övas genom samtal och övningar i klassen som syftar till att lära känna den egna kroppen och de egna känslorna och att sätta ord på dessa. Eleverna ska tidigt ges tillfälle till att öva på att sätta ord på egna gränser liksom att respektera andra människors fysiska integritet.

När eleverna mognar och närmar sig puberteten introduceras ett mer granskanda aoch analytiskt förhållningssätt till naturen och kroppen. Gradvis introduceras biologins begrepp förklaringsmodeller för att ge eleven möjlighet att beskriva och förklara biologiska samband. Eleverna ska få inblick i naturvetenskapens världsbild med evolutionsteorin som grund för att på så sätt utveckla sin förmåga att skilja mellan naturvetenskapliga och andra sätt att beskriva och förklara omvärlden.

Helhetsupplevelsen av naturen är en central del av biologiundervisningen även i de äldre årskurserna. Därför har undervisningen i ekologi en särskild betydelse i waldorfskolan där en förståelse av naturen som ett större sammanhang som kräver vördnad och varsam omvårdnad har stor vikt.

Biologiundervisningen ska ge eleverna förutsättningar att söka svar på frågor om naturen och människan med hjälp av egna systematiska undersökningar. På så sätt ska eleverna ges möjligheter att utveckla förståelse för att påståenden kan prövas och att kunskaper i biologi växer fram med hjälp av naturvetenskapliga arbetsmetoder. Genom samtal och loggtexter övar sig eleverna i ett abstrakta tänkande som ger fördjupad förståelse för de naturvetenskapliga arbetsmetoderna. I det praktiska arbetet ska eleverna även ges möjligheter att utveckla färdigheter i att hantera material, utrustning och digitala verktyg. Genomgående ska naturvetenskapliga experiment, processer och fenomen bearbetas konstnärligt. Därigenom ges eleverna möjlighet att knyta de teoretiska kunskaperna till sina egna erfarenheter. 

Genom undervisningen ska eleverna ges möjligheter att använda kunskaper i biologi för att formulera egna och granska andras argument. Därigenom ska eleverna utveckla sin förmåga att kommunicera samt hantera praktiska och etiska valsituationer i frågor som rör miljö och hälsa. Eleverna ska även ges förutsättningar att söka svar på ämnes- specifika frågor med hjälp av olika typer av källor. På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett kritiskt tänkande och tilltro till sin förmåga att hantera frågor som rör naturvetenskap och som har betydelse för dem själva och samhället. 

Undervisningen i ämnet biologi ska ge eleverna förutsättningar att utveckla 

  • kunskaper om biologins begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara samband i naturen och människokroppen,

  • förmåga att använda biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör miljö och hälsa, och

  • förmåga att genomföra systematiska undersökningar i biologi.