Tillbaka till innehållsförteckningen.

Biologi – Centralt innehåll åk 5

Natur och miljö 

  • Botanik, från alger via lavar, mossor och andra kryptogamer till fröväxterna. Evolutionära perspektiv på biologisk mångfald.

  • Näringskedjor och kretslopp i närmiljön. Djurs, växters och svampars samspel med varandra och hur några miljöfaktorer påverkar dem. ´

  • Växtens uppbyggnad i rot, stängel, blad, blomma och frukt och olika arters växtbetingelser.

  • Insekter och binas betydelse.

  • Samtal kring djurs, växters och andra organismers liv. Fotosyntes, cellandning och ekologiska samband, dess betydelse för jord- och skogsbruket och vilken betydelse kunskaper om detta har för t.ex. jordbruk och fiske.

  • Konstnärliga studier av växten i dess miljö och av olika typer av rötter, blad, blommor, frukter och frön. Växternas olika geometri, femtalet hos rosen, sextalet hos liljan; observera och rita. Formteckningsövningar med utgångspunkt i olika växtfamiljers geometri.

  • Läkeväxter och hur människor har använt sig av växter genom historien.

  • Enkel indelning i olika familjer och vissa latinska namn. Vetenskapliga upptäckter och framstående forskare inom området, t.ex. förmedlat via Carl von Linnés biografi.

  • Människans möte med naturen belyst av skildringar av äventyrare som t.ex. Amundsen och André i sam- band med Nordens geografi.

  • Naturen som resurs för rekreation och upplevelse, och vilket ansvar vi har när vi nyttjar den, dvs rörande olika ekosystemtjänster.

Kropp och hälsa 

  • Samtal om relationer, pubertet och menstruation, och hur olika hormoner påverkar oss under puberteten.

Systematiska undersökningar och granskning av information 

  • Sådd av olika frön, undersökning av hur snabbt de gror och växer och vilka betingelser som gynnar processen. Dokumentation av planering, genomförande och resultat genom bilder, tabeller och diagram med hjälp av analoga och digitala verktyg.