Tillbaka till innehållsförteckningen.

Biologi – Centralt innehåll åk 8

Natur och miljö 

  • Evolutionsteorin exemplifierad genom jämförande studier av skelett.

  • Biologisk mångfald och olika ekosystem i samband med geografiundervisningen.

  • Grundläggande ekologi som förberedelser inför ekologin i årskurs 9.

Kropp och hälsa 

  • Anatomiska studier av muskler, leder, senor och skelett.

  • Konstnärliga, jämförande studier av människans skelett och några djurs.

  • Sinneslära. Praktiska övningar, grupparbeten och lekar kring syn och hörsel, balans, lukt, smak, och känsel.

  • Näringslära i samband med näringskemin.

  • Sex, samtycke och relationer. Hur man undviker sexuellt överförbara sjukdomar och oönskad graviditet.

  • Virus, bakterier, infektioner, smittspridning och antibiotikaresistens. Hur infektionssjukdomar kan förebyggas och behandlas.

Systematiska undersökningar och granskning av information 

  • Fältstudie och/eller experiment för att öva på att formulera undersökningsbara frågor och att planera, utföra och värdera egna undersökningar samt att dokumentera dessa. Exempelvis undersöka muskelutveckling/kondition ämnesintegrerat med idrotten eller en enklare ekologisk undersökning.