Tillbaka till innehållsförteckningen.
Biologi – Betygskriterier för slutet av årskurs 6
Betygskriterier för betyget E i slutet av årskurs 6
Eleven visar grundläggande kunskaper om biologins begrepp och för- klaringsmodeller. Med viss användning av begreppen och förklarings- modellerna beskriver eleven enkla biologiska samband i naturen och människokroppen.
Eleven använder information som rör biologi för att med viss naturvetenskaplig underbyggnad föra resonemang i frågor som rör miljö och hälsa.
Eleven söker svar på frågor genom att utföra systematiska under- sökningar på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. Eleven värderar resultaten och beskriver på ett enkelt sätt undersökningarna.
Betygskriterier för betyget D i slutet av årskurs 6
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betygskriterier för betyget C i slutet av årskurs 6
Eleven visar goda kunskaper om biologins begrepp och förklaringsmodeller. Med relativt god användning av begreppen och förklaringsmodellerna beskriver eleven enkla biologiska samband i naturen och människokroppen.
Eleven använder information som rör biologi för att med relativt god naturvetenskaplig underbyggnad föra resonemang i frågor som rör miljö och hälsa.
Eleven söker svar på frågor genom att utföra systematiska under- sökningar på ett säkert och fungerande sätt. Eleven värderar resultaten och beskriver på ett utvecklat sätt undersökningarna.
Betygskriterier för betyget B i slutet av årskurs 6
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betygskriterier för betyget A i slutet av årskurs 6
Eleven visar mycket goda kunskaper om biologins begrepp och förklarings- modeller. Med god användning av begreppen och förklaringsmodellerna beskriver eleven enkla biologiska samband i naturen och människokroppen.
Eleven använder information som rör biologi för att med god naturveten- skaplig underbyggnad föra resonemang i frågor som rör miljö och hälsa.
Eleven söker svar på frågor genom att utföra systematiska under- sökningar på ett säkert och väl fungerande sätt. Eleven värderar resultaten och beskriver på ett välutvecklat sätt undersökningarna.