Tillbaka till innehållsförteckningen.

Biologi – Betygskriterier för slutet av årskurs 6

Betygskriterier för betyget E i slutet av årskurs 6 

Eleven visar grundläggande kunskaper om biologins begrepp och för- klaringsmodeller. Med viss användning av begreppen och förklarings- modellerna beskriver eleven enkla biologiska samband i naturen och människokroppen. 

Eleven använder information som rör biologi för att med viss naturvetenskaplig underbyggnad föra resonemang i frågor som rör miljö och hälsa. 

Eleven söker svar på frågor genom att utföra systematiska under- sökningar på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. Eleven värderar resultaten och beskriver på ett enkelt sätt undersökningarna. 

Betygskriterier för betyget D i slutet av årskurs 6 

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E. 

Betygskriterier för betyget C i slutet av årskurs 6 

Eleven visar goda kunskaper om biologins begrepp och förklaringsmodeller. Med relativt god användning av begreppen och förklaringsmodellerna beskriver eleven enkla biologiska samband i naturen och människokroppen. 

Eleven använder information som rör biologi för att med relativt god naturvetenskaplig underbyggnad föra resonemang i frågor som rör miljö och hälsa. 

Eleven söker svar på frågor genom att utföra systematiska under- sökningar på ett säkert och fungerande sätt. Eleven värderar resultaten och beskriver på ett utvecklat sätt undersökningarna. 

Betygskriterier för betyget B i slutet av årskurs 6 

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C. 

Betygskriterier för betyget A i slutet av årskurs 6 

Eleven visar mycket goda kunskaper om biologins begrepp och förklarings- modeller. Med god användning av begreppen och förklaringsmodellerna beskriver eleven enkla biologiska samband i naturen och människokroppen. 

Eleven använder information som rör biologi för att med god naturveten- skaplig underbyggnad föra resonemang i frågor som rör miljö och hälsa. 

Eleven söker svar på frågor genom att utföra systematiska under- sökningar på ett säkert och väl fungerande sätt. Eleven värderar resultaten och beskriver på ett välutvecklat sätt undersökningarna.