Tillbaka till innehållsförteckningen.

Biologi – Centralt innehåll åk 3

Året runt i naturen 

  • Årstidsväxlingar, jordbearbetning, sådd och skörd, och djurhållning med utgångspunkt i undervisnings- temat om bondens år.

  • Studier av tamboskap i närmiljön, hur de lever och anpassar sig till årstiderna, i samband med undervisningen om bondens år.

  • Samtal om dagens djurhållning och jämförelse med hur människor levde med sina djur förr i tiden.

  • Samtal om djurens betydelse för oss människor i samband med handarbetet då eleverna får bearbeta ull på olika sätt.

  • Presentation av olika ekosystem med fokus på människans liv i balans med djur och natur, exemplifierat genom yrkesgrupper som bonde, fiskare, herde och jägare.

  • Enkla näringskedjor som beskriver samband mellan organismer i ekosystem.

Kropp och hälsa 

  • Några av människans organ, deras namn och översiktliga funktion.

  • Betydelsen av kost, sömn, hygien, motion och sociala relationer för att må bra.

Systematiska undersökningar 

  • Enkla fältstudier och observationer genom studie- besök på en lantgård, i en gruva, i skogen och vid havet. Dokumentation av observationer genom konsnärlga bearbetningar och med hjälp av digitala verktyg.

  • Berättelser om hur människan historiskt kultiverat jorden, domesticerat djuren och anpassat sig till olika miljöer för att skaffa sig sitt levebröd. Natur-vetenskaplig kunskap som vuxit fram ur jordbruket.

  • Utflykter och enkla fältstudier där eleverna tittar efter spår av djur i närmiljön och hur djuren anpassar sig till årstidens växlingar, t.ex. letar man efter kottar och frön som möss, ekorrar samlat och gnagt på.