Tillbaka till innehållsförteckningen.

Biologi – Centralt innehåll åk 4

Natur och miljö 

  • Zoologi: Djuren i sina olika livsmiljöer samt i förhållande till årstiderna.

  • Beskrivningar av djuren i förhållande till människan, hur vi ser ut, står och går.

  • Samtal kring djurens specialisering och människans förmåga till anpassning i olika miljöer. Evolutionära perspektiv på specialisering.

  • Hur djur, växter och andra organismer kan identifieras, sorteras och grupperas.

  • Konstnärliga bearbetningar i form av skisser av djur, djurspår och de olika landskapstyper djuren lever i.

  • Utflykter till olika naturmiljöer där djur lever, t.ex. till en bäverhydda. Leta spår i naturen efter djur.

Kropp och hälsa 

  • Människans organsystem. Organens namn, utseende, placering, funktion och samverkan.

  • Människans pubertet, reproduktion, sexualitet och identitet samt frågor om relationer, kärlek och ansvar.

  • Spädbarnets utveckling till vuxen människa; rita, måla, skulptera.

  • Iaktta puls och andning genom lekar och övningar. Lekar där eleverna får prova sina muskler och belasta sitt skelett.

  • Jämföra våra olika sinnen med djurens t.ex.: Hur långt ser en örn? På hur långt avstånd kan en järv känna lukten av kött? Övningar då eleverna får använda olika sinnen.

  • Jämföra huvudet, bålen och lemmarna, hur de är placerade och dess funktion jämfört med hur det ser ut hos olika djur.

  • Samtala om olika föda och kostens och sömnens betydelse för hur vi mår. Jämföra med olika djur. Exempelvis med frågeställningar som: Vad äter djuren för föda? Vilka djur går i ide?

Systematiska undersökningar och granskning av information 

  • Systematiska observationer av någon/några arter i närområdet, t.ex. vid ett fågelbord, i en myrstack.

  • Skriva faktatexter om djur. Kritisk granskning av information från olika källor.