Tillbaka till innehållsförteckningen.
Biologi – Centralt innehåll åk 4
Natur och miljö
Zoologi: Djuren i sina olika livsmiljöer samt i förhållande till årstiderna.
Beskrivningar av djuren i förhållande till människan, hur vi ser ut, står och går.
Samtal kring djurens specialisering och människans förmåga till anpassning i olika miljöer. Evolutionära perspektiv på specialisering.
Hur djur, växter och andra organismer kan identifieras, sorteras och grupperas.
Konstnärliga bearbetningar i form av skisser av djur, djurspår och de olika landskapstyper djuren lever i.
Utflykter till olika naturmiljöer där djur lever, t.ex. till en bäverhydda. Leta spår i naturen efter djur.
Kropp och hälsa
Människans organsystem. Organens namn, utseende, placering, funktion och samverkan.
Människans pubertet, reproduktion, sexualitet och identitet samt frågor om relationer, kärlek och ansvar.
Spädbarnets utveckling till vuxen människa; rita, måla, skulptera.
Iaktta puls och andning genom lekar och övningar. Lekar där eleverna får prova sina muskler och belasta sitt skelett.
Jämföra våra olika sinnen med djurens t.ex.: Hur långt ser en örn? På hur långt avstånd kan en järv känna lukten av kött? Övningar då eleverna får använda olika sinnen.
Jämföra huvudet, bålen och lemmarna, hur de är placerade och dess funktion jämfört med hur det ser ut hos olika djur.
Samtala om olika föda och kostens och sömnens betydelse för hur vi mår. Jämföra med olika djur. Exempelvis med frågeställningar som: Vad äter djuren för föda? Vilka djur går i ide?
Systematiska undersökningar och granskning av information
Systematiska observationer av någon/några arter i närområdet, t.ex. vid ett fågelbord, i en myrstack.
Skriva faktatexter om djur. Kritisk granskning av information från olika källor.