Ämnets syfte

Genom kroppens rörelser möter vi omvärlden och vaknar till medvetande. Rörelse och hälsofrämjande levnadsvanor är grundläggande för människors välbefinnande. Att växa in i sin kropp, lära känna den och tryggt kunna uttrycka sig genom den är något varje människa måste lära sig. Positiva upplevelser av idrott, rörelseaktiviteter och friluftsliv under uppväxtåren har stor betydelse för om vi blir fysiskt aktiva genom livet. Genom rörelse och hälsofrämjande levnadsvanor får människor redskap för att kunna påverka och ta ansvar för sin hälsa. Waldorfpedagogiken ser det som ett viktigt mål att inom idrott och hälsa hjälpa eleverna att förbinda sig med sin fysiska kropp och att stödja varje elev i sin rörelseutveckling. Eleverna skall ges möjlighet att utveckla rumsmedvetenhet, balans och en inre jämvikt i både fin- och grovmotoriken samt allsidiga rörelseförmågor. Det är viktigt att eleverna utvecklar ett intresse för att vara fysiskt aktiva och vistas i naturen. Eleverna ska genom undervisningen ges förutsättningar för att utveckla goda levnadsvanor i syfte att kunna påverka sin hälsa genom livet.

Undervisningen ska vara utformad så att alla elever kontinuerligt kan delta i undervisningens aktiviteter och ge eleverna förutsättningar för att kunna delta i andra rörelseaktiviteter i skolan. Den ska också bidra till att eleverna utvecklar en god kroppsuppfattning och tilltro till sin egen fysiska förmåga. I undervisningen ska eleverna få möta olika slags aktiviteter i varierande miljöer och sammanhang samt få möjlighet att utveckla sin samarbetsförmåga och respekt för andra.

Eleverna ska genom undervisningen ges möjlighet att utveckla sin förmåga att vistas utomhus och i naturen under olika årstider samt utveckla förståelse för värdet av ett aktivt friluftsliv. Genom att tidigt engagera eleverna i ett aktivt friluftsliv med hjälp av fantasifyllda utflykter, strapatsrika vandringar och övernattningar i skog och mark väcks elevernas intresse för naturens storslagenhet och skönhet.

Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar för att utveckla kunskaper om vad som påverkar den fysiska förmågan samt kunskaper om hur rörelse och rörelseaktiviteter förhåller sig till fysisk, psykisk och social hälsa. Vidare ska eleverna ges möjligheter att planera och genomföra olika aktiviteter. Eleverna ska också ges möjligheter att utveckla kunskaper om ämnesspecifika begrepp. På så sätt får de förutsättningar att reflektera över sitt deltagande i aktiviteterna och ta ställning i frågor som handlar om idrott, hälsa och friluftsliv.

Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om säkerhet samt förmåga att agera i nödsituationer och hantera risker i samband med olika aktiviteter.

Undervisningen i ämnet idrott och hälsa ska ge eleverna förutsättningar att utveckla

  • förmåga att röra sig allsidigt i olika fysiska sammanhang,

  • förmåga att genomföra och anpassa aktiviteter inom friluftsliv och utevistelse efter olika förhållanden och miljöer,

  • förmåga att planera, genomföra och värdera olika aktiviteter utifrån hur de påverkar fysisk förmåga och hälsa, och

  • förmåga att agera säkert och förebygga risker i samband med rörelse, friluftsliv och utevistelser samt att simma och hantera nödsituationer på land och i vatten.

I samband med att waldorfpedagogiken utformades utvecklade Fritz Graf von Bothmer ett specifikt sätt att röra sig och öva kropps-och rumsuppfattning som kallas Bothmergymnastik. I dagens waldorfskolor finns en strävan att i idrottsundervisningen eller under den rytmiska delen lyfta in dessa övningar, som är kopplade till olika årskursers undervisningsteman.